Începutul anului școlar 2023-2024 prinde în continuare 189 de școli din România cu WC-urile în curte sau „neconforme”, după cum susține ministrul Educației, Ligia Deca.
Deca a precizat că cele 189 de școli cu WC în curte se alfă în 148 de unități administrativ-teritoriale.
„În ceea ce privește situația grupurilor sanitare neconforme, pot să vă spun că în ultimul an s-au finalizat lucrările la 62 de unități de învățământ. Deci, pentru 62 de școli nu mai suntem în situația în care grupul sanitar să nu fie în incintă sau să nu fie conform. Conform ultimelor date transmise de către inspectoratele școlare și prefecturi, la acest moment există 189 de unități de învățământ cu grupuri sanitare neconforme, grupate în 148 de unități administrativ-teritoriale”, a spus Ligia Deca, vineri, după ședința de Guvern, la trei zile distanță de începerea anului școlar 2023-2024.
Ligia Deca a precizat, în același context, că ministerul pe care îl conduce va oferi peste 14,5 milioane de lei pentru ca 159 de școli să aibă toalete conforme.
„La data de 25 august Ministerul Educației a și pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern privind repartizarea sumelor necesare pentru a se efectua lucrări. Practic, se alocă peste 14,5 milioane de lei pentru a rezolva situația în 159 de unități de învățământ. Pentru restul, de aproximativ 30 de unități de învățământ, am solicitat deja Ministerului de Finanțe o suplimentară de linie bugetară la rectificare”, susține ministrul Educației.
Întrebată de jurnaliști de ce nu au fost găsite soluții până acum pentru cele 189 de școli aflate în această situație, Ligia Deca a susținut că soluții au fost găsite, însă pentru cele 62 de școli care au fost modernizate în ultimul an.
„Rețeaua școlară este în evoluție, mai fuzionează sau se mai despart, în funcție de nevoile locale. Această centralizare se cere periodic, pentru a avea ultima situație în acest sens. Atunci când elaborăm proiectele de hotărâri de guvern pentru alocarea fondurilor mergem pe ultima cifră venită din centralizare, este normal să avem o situație la zi.
Dacă ne uităm la ultimii ani, vedem că de la peste 2.000 de unități de învățământ aflate în această situație, acum câțiva ani, am ajuns la o cifră de sub 200.
Cred că evoluția este una pozitivă. Sperăm ca, în cel mai scurt timp, să nu mai avem aceeași situație, notând, de asemenea, că multe dintre școlile care se află în această situație se află în unități administrativ-teritoriale nu au la rândul lor canalizare, apă curentă și așa mai departe”, a declarat ministrul Educației.
Adina Silav