2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 12:44
No menu items!

Cât de bune sunt avioanele F-16 față de MIG 21-Lancer – ANALIZĂ

spot_img

f_16_falcon_1

Achiziția de F16 parafată de oficialii Ministerului Apărării Naționale (MApN) cu autoritățile portugheze nu avantajează în niciun fel Forțele Aeriene. În primul rând, pentru că, din punct de vedere tehnic F 16 cumpărat de MApN nu are niciun un PLUS în fața bătrânului MIG- 21. Mai mult, pentru folosirea celor 12 aeronave, statul ar trebui să aloce, pe termen lung, o sumă mult mai mare decât prețul anunțat deja – 628 de milioane de euro. Unde mai pui că noile aeronave nu conferă României o strategie de apărare viabilă. Acestea sunt concluziile specialiștilor consultați de Sursa Zilei, care pun în balanță această achiziție cu beneficiile care ar fi fost garantate de cumpărarea de avioane noi.

COMPARAŢIE cu ultima achiziţie făcută de România

România a cumpărat, începând cu 1989, 21 de avioane MIG 21, NOI NOUŢE din fosta URSS. În 1989, acest tip de aparat de zbor se construia de doar 6 ani în Rusia şi era considerat de ultimă generaţie.

F16 achiziționat acum este un avion deja învechit. Cele mai multe dintre aceste aparate de zbor sunt produse în 1983 (este vorba chiar despre cele pe care le vând acum portughezii României, aşadar folosite mai întâi de americani, vândute portughezilor, utilizate şi modernizate apoi timp de 20 de ani și vândute acum românilor). Ce-i drept, există argumentul modernizării pentru a face faţă provocării venite din partea Rusiei, dar avioanele sunt totuşi vechi ca şi concepţie. Modernizarea a constat într-un simplu upgrade al aparaturii de bord şi al armamentului (aşa numita “avionica”). Aşadar, dotarea celor 12 F16 va fi CEL MULT EGALĂ cu aparatura existenta acum pe MIG 21 Lancer.

Dacă tehnic nu există NICIUN AVANTAJ, singurul argument pro fi acela că F16 ar fi economic. Pentru asta însă, ar fi trebuit ca  echipamentele să se fi potrivit între ele  – cele de la F16 cu cele de la MIG 21 Lancer. Sunt foarte puţine lucruri care pot fi folosite în comun, aşadar nici acest avantaj nu va exista.

PREȚUL

Preţul anunţat, 628 de milioane de euro, lasă loc unor cheltuieli suplimentare foarte mari – pentru pregătirea personalului (piloţi şi tehnicieni), pentru modernizarea infrastructurii aeroporturilor (cel puţin unul de bază, unul de dislocare în caz de evenimente neprevăzute, unul sau mai multe de rezervă), dar şi alte cheltuieli mai mici.

De altfel, Ministerul Apărării a precizat, într-un comunicat de presă transmis vineri că, în perioada următoare, aeronavele vor fi modernizate, motoarele vor fi reparate capital şi va începe pregătirea, în Portugalia, a personalului român ce va opera avioanele F-16 (9 piloţi şi 75 de tehnicieni).

STRATEGIE DE APĂRARE

Cu 12 avioane nu se poate realiza o strategie de apărare viabilă. F16 achiziționat de MApN este slab la capitolul „interceptare aeriană”, motorul nu este cel mai puternic din generaţia sa, iar rachetele sunt foarte scumpe – minimum 150.000 dolari bucata. Iar în caz de bombardament, România trebuie să achiziţioneze, separat, şi echipament de conducere a luptei aeriene, armament antiaerian de protecţie, etc.

Pentru a folosi avioanele, trebuie regândită strategia de luptă a Forţelor Aeriene. Drept urmare, vor exista o MULŢIME DE ALTE COSTURI CONEXE.

 STAREA TEHNICĂ, VIABILITATE

Din cele 12 avioane – care sunt vechi şi pentru care nu se mai fabrică multe dintre piesele de schimb – probabil, vor zbura doar 9, celelalte urmând să fie „canibalizate” pentru piese de schimb. Astfel, cu doar 9 avioane, România se califică DOAR PENTRU POLIŢIE AERIANĂ. Și asta, dacă şi de aici înainte lucrurile merg ca unse. Dacă însă apar probleme – cum ar fi lipsa bugetului pentru ore de zbor, pentru reparaţii, accidente cu aceste avioane, etc. – nu vom putea vorbi nici măcar despre o „flotilă”.

MApN a anunţat deja că s-a început un program de prelungire a resursei pentru MIG21 Lancer până în 2017, ceea ce înseamnă că până atunci F16 nu va fi folosit, iar cerinţele de Poliţie Aeriană vor fi asigurate tot cu vechile MIG-uri.

AVANTAJELE UNOR AERONAVE NOI

Uniunea Europeană a reacţionat încă de la momentul la care România și-a anunțat intenţia de a cumpăra F16 – oferta Gripen, care are avioane noi, offset pentru alte domenii, un amănunt important pentru ieşirea din criză prin aportul de tehnologie nouă și asigurarea de locuri de muncă „la nivel înalt”.

În plus, avioanele noi ar fi oferit Forțelor Aeriene SUPREMAŢIE PE MAREA NEAGRĂ, mai ales în fața vecinilor, prin armament, avionică, radar puternic şi putere a aeronavei.

Sofia Marinescu