-0.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 1:18
No menu items!

Cardul național de sănătătate, distribuit de vineri

spot_img

Cardurile vor ajunge la români după șapte ani de amânări

card_sanatate

Distribuţia cardului naţional de sănătate – care va fi utilizat de la prima vizită la medic – începe vineri, după şapte ani de amânări. La Poştă urmează să fie trimise 600.000-700.000 de carduri pe zi, care vor fi distribuite în 20 de zile lucrătoare de la primire.

Reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) au anunțat miercuri că, potrivit acordului-cadru încheiat între CNAS şi Compania Naţională Poşta Română, precum şi contractelor subsecvente cu casele de asigurări de sănătate pentru distribuirea cardului naţional de sănătate, de vineri 19 septembrie începe procesul de predare-primire a cardului naţional de sănătate.

Poşta Română va prelua, sorta, transporta şi distribui cardurile naţionale de asigurări de sănătate. Conform graficului de predare-primire, vor fi preluate în reţeaua poştală câte 600.000-700.000 de carduri pe zi, în cinci tranşe pentru fiecare judeţ.

În 20 de zile lucrătoare de la recepţionarea cardurilor de sănătate, Poşta Română se obligă să distribuie cardul de sănătate către asiguraţi.

Începând din 19 septembrie, operatorii poştali vor începe distribuirea cardului către asiguraţii cu vârsta peste 18 ani. Primele carduri vor fi primite de bucureşteni.

Pe 22 septembrie va începe distribuirea cardului, concomitent, în mai multe judeţe din ţară.

Procesul de distribuire va continua în luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asiguraţi pentru care au fost tipărite cardurile naţionale de sănătate.

Cardul de sănătate va fi înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care, după minimum două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat, acesta va fi înapoiat casei de asigurări teritoriale în evidenţa căreia se află asiguratul. Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului, în cazul în care nu va fi găsit, va conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să-l poată contacta pentru a stabili intervalul orar în care poate reveni în zilele următoare pentru a-i preda cardul de sănătate.

Dacă în cele 20 de zile lucrătoare prevăzute cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să-l ridice personal de la casa de asigurări în a cărei evidenţă se află, după 10 zile lucrătoare, termen pe care Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări.

Tipărirea şi distribuirea cardului naţional vor continua în următorii patru ani, pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani şi/sau vor dobândi calitatea de asigurat.

După distribuirea cardului naţional, va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asiguraţii cât şi furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluţie informatică şi pentru a depista şi a remedia eventualele probleme depistate în funcţionarea acestei soluţii informatice.

CNAS a transmis o circulară către casele de asigurări de sănătate prin care le solicită să informeze furnizorii de servicii medicale cu care se află în relaţie contractuală despre stadiul de implementare a cardului naţional.

În acest sens, este necesar ca furnizorii să achiziţioneze cititoarele de carduri, astfel încât cardul naţional să poată fi utilizat atunci când asiguraţii îl vor prezenta.

Cardul de sănătate primit acasă de asigurat este inactiv. După ce va intra în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, PIN-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient.

Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest PIN va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.

Prezentarea cardului naţional de sănătate va fi obligatorie din 2015.

S.M.