În şcolile româneşti nu doar lipsa dotărilor conduce la scăderea calităţii actului educaţional. De fapt, mai multe programe de investiții, multe europene, s-au centrat pe achiziția de tehnologie ultraperformantă. Chiar dacă au la dispoziţie tehnologii de ultimă generaţie, există conduceri de unităţi şcolare care aleg ca elevii să înveţe tot după manuale deteriorate. Este şi cazul unui liceu din Craiova, care a primit mese cu touchscreen pentru elevi, dar conducerea unităţii şcolare preferă să le ţină ascunse.
Colegiul Naţional “Nicolae Titulescu”, din Craiova, a primit, în urmă cu aproximativ jumătate de an în urmă, printr-un proiect finanțat de Uniunea Europeană, două mese cu touchscreen, adică o formă avansată de calculator al cărui monitor dispus orizontal poate fi activat direct, cu ajutor mâinilor. Totuşi, după cum au aflat reporterii de la Sursa zilei, elevii nu au acces la aceste computere. Mesele cu touchscreen sunt încuiate într-o sală de clasă a liceului şi nici măcar nu au fost scoase din ambalaj. Surse din cadrul unităţii de învăţământ ne-au declarat că elevilor nu li s-a permis accesul la mesele cu touchscreen din decizia direcţiunii liceului.
Conducerea unităţii de învăţământ nu poate invoca faptul că profesorii nu ştiu să utilizeze mesele cu touchscreen, deoarece în cadrul aceluiaşi proiect, cadrele didactice au beneficiat şi de cursuri de utilizare a calculatoarelor.
Inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Georgică Florea Bercea, spune că nu are cunoştinţă de cazul de la Colegiul Titulescu, dar spune că se va interesa de acest subiect. Conducerea unităţii de învăţământ nu a vrut să comenteze subiectul.
Costul unei mese cu touchscreen poate ajunge la 40 000 de euro.
Potrivit unui sondaj realizat de MEDNET Marketing Research Center la începutul acestui an şcolar pe un eșantion format din 250 de subiecți, peste 60% dintre părinţii intervievaţi au apreciat drept foarte importante cunoştinţele de operare pe calculator acumulate în timpul orelor de curs sau în cadrul programei extracurriculare, ţinând cont de faptul că prezenţa calculatoarelor în viața de zi cu zi este tot mai evidentă. Aproximativ 27% au spus că aceste cunoştinţe sunt importante, 6,4% – că sunt nici importante, nici neimportante, 1,2% – puţin importante, iar 2,8% – deloc importante. În opinia a 64,8% dintre părinţii care au luat parte la cercetare, predarea lecţiilor folosind programe educative pe calculator ajută în mare şi în foarte mare măsură la fixarea cunoştinţelor dobândite în timpul cursurilor.
(Liviu Moșoiu)