6.1 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024 - 2:52
No menu items!

Buget cât o limuzină pentru podul feroviar care leagă România de Bulgaria

spot_img

Gradistea pod feroviar

Chiar dacă au trecut aproape nouă ani de la prăbușirea podului feroviar din Grădiștea, distrus în urma inundaţiilor, cei opt miniștri care s-au perindat la șefia Ministerului Transporturilor nu au fost în stare să organizeze nicio licitație și nu au alocat niciun leu pentru refacerea principalei legături feroviare dintre România și Bulgaria.

Al nouălea ministru al transporturilor, Dan Șova, are la dispoziție, puțin peste 200.000 de euro, bani europeni și de la buget, adică valoarea unei limuzine din parcul auto al Ministerului Transporturilor, pentru redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul nou de cale ferată peste râul Argeş, linia CF Bucureşti – Giurgiu.

Conducerea companiei CFR SA a împărțit banii pentru 2014. Din bugetul companiei și din fonduri europene pentru dezvoltare regională în anul 2014, aproximativ 300 milioane de euro vor fi cheltuiții pe investiții. Chiar dacă anunță licitații de aproximativ 1,85 miliarde de euro, șefii CFR SA au propus alocarea a nici 5 milioane de euro pentru proiecte de reparaţii capitale la infrastructura feroviară publică şi îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a circulaţie. Astfel, din bugetul CFR, postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, la capitolul reabilitare poduri, podeţe, tuneluri de cale ferată și modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată sunt alocate aproximativ 46 milioane de lei. CFR SA nu are bani pentru eliminarea punctelor periculoase pe rutele CFR, dar a facut rost de zeci de milioane de lei pentru reabilitarea a 16 staţii de cale ferată care nici măcar nu se află de-a lungul Coridorului IV Paneuropean.

Podul de la Grădiștea mai scump decât cel de pe Dunăre

Specialiști din industria feroviară ne-au explicat că lucrările pentru noul pod feroviar de la Grădiștea sunt evaluate la aproximativ 72 milioane de euro. „Podurile dunărene de la Feteşti şi Cernavodă au intrat în reparații capitale. Cele două poduri sunt evaluate la aproximativ 60 milioane de euro. Construcția podului de la Grădiștea nu poate costa mai mult de 25 milioane de euro. De nouă ani, trenurile de marfă și cele de călători ocolesc

90 km pentru a ajunge la Giurgiu. Anual, companiile de stat și cele private, plătesc milioane de euro pe taxa de utilizare a infrastructurii, bani în plus pentru că nu se construiește acel pod”, ne-au explicat sursele citate.  

 

Proiecte transport feroviar 2014 – Investiţii în calea ferată:  1.373 mil. lei (aprox. 308  mil. euro)

Lucrări de reabilitare tronsoane de cale ferată (inclusiv lucrări de electrificare) pentru 516,7 km

Secţiunea Feteşti – Constanţa,  Proiect din anul 2005 cu finalizare estimată în 2014 – finanţată iniţial prin împrumut JBIC; finalizarea lucrărilor de reabilitare la parametri de coridor pan-european a  secţiunii de 79 km, cu o propunere de alocaţie în anul 2014 de 3 mil. lei;

Secțiunea Doaga – Tecuci – Barboşi – Proiect cu finalizare estimată în 2017, presupune continuarea lucrărilor de electrificare a liniei duble Tecuci-Barboşi, inclusiv cele pentru dispeceratul de coordonare a activităţii în complexul CF Galaţi, ceea ce va conduce la un consum mai redus de energie pentru tracţiunea trenurilor, reducerea timpilor de mers şi creşterea siguranţei circulaţiei, cu o propunere de alocaţie în anul 2014 de 4 mil. lei;

Linia nouă Vâlcele – Râmnicu Vâlcea- Proiect  cu finalizare estimata în 2017- lungime de 38 km; La acest tronson de cale ferată în prezent se realizează studii topo-geo pentru stabilirea soluției tehnice finale. Acest proiect va contribui la reducerea distanţei Bucureşti – Sibiu cu 117 km.

Tronsonul Bucureşti Băneasa – Feteşti (ISPA)-Proiect  cu finalizare estimată în 2014 – lungime totală de 141 km; -suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de  24,474 mil. lei;

Tronsonul Câmpina – Predeal (ISPA) Proiect  cu finalizare estimată în 2014-lungime totală de 48 km; -suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 14,553 mil. lei;

Tronsonul Curtici – Simeria, lucrările urmează a fi abordate în 4 secţiuni:

Frontieră – Curtici – Arad – km 614 – Proiect în derulare, începere lucrări 2011 cu finalizare în anul 2014 – lungime de 41,2 km; -suma propusă în bugetul anului 2014 este de 262,001 mil. lei;

Simeria – Coşlariu – Proiect în derulare, secțiunea Vințu de jos- Coșlariu începere lucrări 2012 cu finalizare în anul 2014; secțiunea Vințu de Jos –Simeria estimat începere lucrări în 2014 cu finalizare în anul 2015 – lungime de 74,4 km; -suma propusă în bugetul

anului 2014 este în valoare de 250 mil lei;

Coşlariu – Sighişoara – Proiect în derulare, secțiunea Sighișoara Ațel- începere lucrări în anul 2012, cu finalizare în anul 2015; Sectiunea Ațel- Micăsasa, începere lucrări 2012 – finalizat în anul 2015; Secțiunea Micăsasa- Coșlariu începere lucrări 2012- finalizare 2015 –  lungime de 89,5 km-suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 282,731 mil. lei;

Km 614 – Simeria  Proiect cu începere în anul 2014- finalizare 2017 – lungime de 143,954 km-suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 78,794 mil lei.

Staţii de cale ferată

Modernizarea unor staţii  de cale ferată din România

Programul include modernizarea a 16 staţii de cale ferată situate în reşedinţe de judeţ: Giurgiu (2011-2014), Alexandria (cerere de finanţare retrasă), Slatina (2012-2014), Piteşti (2011-2014), Râmnicu Vâlcea (2012-2014), Reşiţa Sud (2012-2014), Sfântu Gheorghe (2011-2014), Târgu Mureş (2014-2015), Vaslui (2011-2014), Botoşani (2012-2014), Piatra Neamţ (2011-2014), Bistriţa (2012-2014), Zalău (2012-2014), Brăila (2011-2014) , Călăraşi (2012-2014), Slobozia (2011-2014);-suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 89 mil. lei;

Informatizare gări

– proiectul vizează înlocuirea sistemelor de centralizare electrodinamice cu unele electronice, moderne, în 11 staţii de cale ferată (proiectare plus execuţie): Craiova, Caransebeş, Lugoj, Drobeta Turnu Severin, Chiajna, Palas, Focşani, Chitila, Buciumeni, Constanţa şi Feteşti. Proiectul este finanţat din credite rambursabile, împrumuturi Dexia Kommunalkredit Bank AG şi Société Générale + BRD Groupe Société Générale şi bugetul de stat; suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 8,5 mil. lei;

Reabilitare poduri

Podurile peste Dunăre, linia CF 800, Bucureşti – Constanţa, km 152+149 (pod Borcea) şi km 165+817 (pod Dunărea) – lucrările la aceste poduri cu o lungime de 2,554 km (968 m – Borcea, 1.596 m – Dunărea) vor demara în anul 2014;-suma propusa în bugetul anului 2014 este de 38 mil. lei (finanţare Fondul de Coeziune şi bugetul de stat);

Reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată- acest program include un total 96 de obiective din care: 48 poduri, 40 podeţe, 8 tuneluri; suma propusă în bugetul anului 2014 este de 32 mil. lei (finanţare FEDR şi bugetul de stat);

Modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată

– acest program include un  număr de 112 treceri la nivel cu calea ferată situate pe raza a 37 judeţe; suma propusă în bugetul anului 2014 este de 14,4 mil. lei (finanţare FEDR şi bugetul de stat);

Sistem de detectare a cutiilor de osii supraîncălzite

 – acest proiect include implementarea unui astfel de sistem  într-un număr de 21  locaţii  situate în 18 judeţe, conectate la un post de comandă central; suma propusă în bugetul anului 2014 este de 15 mil. lei (finanţare FEDR şi bugetul de stat);

Modernizarea instalaţiilor de centralizare electromecanică

– acest program include instalaţiile de la secţiile Lugoj – Ilia şi Siculeni –Adjud;

suma propusă în bugetul anului 2014 este de 35,3 mil. lei (finanţare FEDR şi bugetul de stat);

Proiect pilot ERTMS

– Proiectul va fi realizat pe tronsonul Buciumeni – Brazi (37 km) de pe linia Bucureşti – Ploieşti, parte a Coridorului IV. Aceasta va fi prima implementare a unui sistem de semnalizare şi de management de trafic modern, care este adoptat de UE ca sistem care să asigure interoperabilitatea feroviară (lucru nerealizat de sistemele clasice de semnalizare existente în diferite ţări). (Fondul de Coeziune şi buget de stat);

– suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 38,754 mil. lei

Redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul nou de cale ferată peste râul Argeş, linia cf Bucureşti – Giurgiu între staţiile cf Vidra şi Grădiştea suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 1 mil. lei (FEDR şi buget de stat);

Terminale intermodale-suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 5 mil. lei (FEDR si buget de stat)

Proiect in studii de fezabilitate  terminale intermodale Iași, Timișoara, Brașov

Centralizare electronică Videle termen estimat finalizare 2015. – suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 4 mil. lei

Implementarea sistemului informational geografic la nivel CNCF CFR SA (GIS)

– suma propusă în bugetul anului 2014 este în valoare de 1 mil. lei (FEDR si buget de stat)

Lucrări de reparaţii capitale-acest program include proiecte de reparaţii capitale la infrastructura feroviară publică şi îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei în sumă totală propusă pe anul 2014 de 20,667 mil. lei şi cheltuieli  pentru studii de fezabilitate şi alte studii de 0,017 mil lei.

Sursa www.mt.ro

Ștefan Etveș