0.2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 5:12
No menu items!

Bogdan Stanoevici – ministrul cu „livret”

spot_img

În lucrarea de management, realizată pentru a obține postul de director al Operei Comice pentru Copii, ministrul delegat confundă libretul muzical cu livretul militar

Stanoevici Bogdan_SZ

Cu mai puțin de patru luni înainte de a fi numit ministru delegat pentru românii de pretutindeni, Bogdan Stanoevici a fost respins cu „brio” la concursul organizat pentru postul de director al Operei Comice pentru Copii. Cei 14 membri ai Comisiei de examinare au notat indulgent cu 6,07 lucrarea scrisă a lui Stanoevici, care avea nevoie de nota minimă 8 pentru a susține următoarea probă a concursului: interviul.

Unul dintre motivele care a dus la respingerea candidatului Marian Bogdan Stanoevici: ministrul are grave carențe la capitolul „limba română” și confundă chiar libretul (muzical) cu livretul (militar). Cel mai important, lucrarea sa nu respectă structura unui proiect de management, așa cum este prevăzută de Legea 189/2008 privind managementul instituțiilor de cultură, cu modificările și completările ulterioare.

„Copiii sunt ca o materiae primă

În primul rând, una dintre principalele cerințe la întocmirea lucrării scrise era ca aceasta să numere minimum 60 de pagini. Bogdan Stanoevici a reușit însă să realizeze doar un eseu – cu trimiteri la natalitatea scăzută a României și la ofertele „zilei de mâine” – care se întinde pe 23 de pagini. În completare, candidatul Stanoevici a imprimat de pe site-ul instituției de cultură Regulamentul de Organizare și Funcționare (ROF) al acesteia, pe care l-a transformat în anexe ale propriului proiect.

De altfel, elucubrațiile și greșelile de scriere surprind încă de pe prima pagină a lucrării lui Stanoevici. După ce face apologia „instituțiilor teatrale” subordonate Primăriei Capitalei și împrumută sloganul de pe afișele de campanie ale PSD, arătând că „putem fi mândri că avem în România o structură teatrală precum Opera Comică pentru Copii, actualul ministru își expune, într-o frază care începe memorabil, propria viziune despre relația copii – Opera Comică. Evident, cu greșelile de rigoare. Asta pentru că ministrul are propriile reguli gramaticale, iar pe una dintre acestea încearcă să o impună cu tot dinandinsul: virgula între subiect și predicat.

Copiii sunt ca o materiae primă ce poate fi modelată, iar OPERA COMICĂ PENTRU COPII, poate fi unealta ce-i va ajuta ca mâine să poată face singuri diferența între cultură și incultură

Lucrarea lui Bogdan Stanoevici

Stanoevici_lucrare (1)

Globalizarea și spectacolul “manelist”

După ce își exprimă intenția de a iniția „două proiecte Europene”, prin care Opera Comică să devină un vector de dezvoltare al schimburilor culturale pentru copii, fără a oferi detalii despre acestea, Stanoevici își expune pe larg opiniile legate de globalizare, repere, face trimitere la studii ale cercetătorilor britanici și se oprește la rolul pe care cei ca el – care „a fost deja la școală și a citit câte ceva în viață”  – îl pot avea asupra educației.

De aceea faptul că un spectacol „manelist” are mai multă audiență ca un spectacol de teatru, nu are nicio incidență asupra educației artistice și teatrale care este de resortul nostru, al celor ce am fost deja la școală și am citit câte ceva în viață

Fragment din lucrare

„Opera Comică pentru Copii, această instituție culturală unică în Europa, trebuie să devină motorul unei mașini culturale dedicată copiilor, este concluzia lui Bogdan Stanoevici. Acesta vine și cu soluția – o strategie publicitară intensă și agresivă, care ar putea începe cu site-ul instituției, la care să contribuie inclusiv femeia de serviciu, șoferul și portarul: În același timp voi «pune la contribuție» salariații teatrului (artiști, tehnicieni și administrație) incitându-i să utilizeze propriile conturi de facebook sau twitter, pentru a face publicitate Teatrului și a intra în dialog prin diferitele chat-uri cu părinți și educatori”.

Copiilor spectatori li se vor propune „livrete”

Proiectul de management al ministrului delegat continuă în același ton și aflăm de la acesta că anumite cuvinte se scriu cu doi “i”, contrar regulilor studiate chiar și de elevii de clasa a II-a: „simții”, „noștrii”, „devenii” – sunt repetate frecvent, în această formă, în întreg proiectul. Și asta, alături de virgula așezată între subiect și predicat și de forme ale unor cuvinte care sfidează norme de bun-simț.

Câteva exemple: „efectul benefic al culturii se va simții (sic!)”, „Opera Comică pentru Copii, (sic!) are o misiune prioritară”, „artiștilor în fașe”, „în colaborare cu vecinii noștrii (sic!) direcți”, „Intenția mea este ca Bucureștiul, (sic!) să devină”, „Epoca în care trăim, (sic!) ne obligă să luăm în considerare”. Și exemplele ar putea continua.

În plus, pe parcursul proiectului, candidatul la postul de manager al Operei Comice, Bogdan Stanoevici, confundă libretul (muzical) cu livretul (militar). Astfel, când face referire la publicul-țintă al instituției, copiii, ministrul explică viziunea sa.

Acestui spectator i se vor propune acele partituri, acele livrete, acele texte ce (…) trebuie să-l distreze și să-l țină în scaun

Stanoevici_lucrare (4)

Mai mult, Stanoevici nu exclude nici „concursul de livrete” pentru spectacole muzical – coregrafice.

În final, după ce face trimitere la scăderea demografică, reflectată în statisticile prezentate în presă, actualul ministru delegat își încheie surprinzător proiectul de management: „Nu cred că cineva poate fi în măsură să aibă certitudini despre încasările probabile. Putem avea speranțe, dorințe, propuneri, putem încerca, putem greși (…). Dar nu putem știi (sic!) din ce va fi făcut MÂINE. Vom vedea…”.

Bogdan Stanoevici, în rolul vieții sale pe scena Teatrului Național

Contactați de Sursa Zilei, membri ai Comisiei care a evaluat abilitățile acestuia de management susțin că, dincolo de faptul că lucrarea scrisă nu a îndeplinit criteriile cerute de lege, confuzia făcută de actualul ministru delegat între „libret” și „livret” le-a trezit amintiri nu tocmai plăcute despre trecutul actorului devenit membru al Guvernului.

Stanoevici_lucrare (2)

„Nu mai departe zilele trecute, ministrul Bogdan Stanoevici i-a calificat drept «agitatori de meserie» și «infiltrați» pe românii care au protestat la Viena și la Paris, pentru că nu au putut vota în primul tur al alegerilor prezidențiale. A făcut aceste afirmații fără probe. Tot fără probe, pot spune și eu că ministrul Stanoevici a colaborat cu serviciile de informații încă de la plecarea sa din România, la începutul anului 1989, în perioada comunistă”, susține un apreciat om de teatru.

În CV-ul făcut public, Bogdan Stanoevici a precizat doar că s-a stabilit în Franța, în mai 1989, prin căsătorie. Într-un interviu acordat, în 2011, la revenirea în țară, Stanoevici se declară un fel de disident anticomunist și arată că, în anii ’80, a fost contactat de un ofițer al fostei Securități care i-a propus insistent colaborarea, însă l-a refuzat. Actualul ministru susține că ar fi decis să plece din România la sfaturile aceluiași “tovarăș”, ofițer al Securității.

Ficțiune cu personaje reale

Cu probe sau fără, cu legături cu realitatea sau fără, cert este că rolul vieții lui Bogdan Stanoevici va fi interpretat de un tânăr actor într-un spectacol care va avea premiera, luna viitoare, pe scena Teatrului Național din București. Regizat de Gianina Cărbunariu – cunoscută pentru spectacolele sale inspirate din realitate, care au la bază investigații făcute chiar de către aceasta, documente din arhivele CNSAS, mărturii sau declarații asumate de protagoniștii evenimentelor redate în spectacolele puse în scenă – piesa de teatru ar vrea să ridice cortina de pe lumea ofițerilor acoperiți din teatru și artă. Astfel, în cadrul spectacolului, actorii vor interpreta roluri care ar fi fost jucate în viața reală de colegi de-ai lor și vor folosi numele reale ale acestora.

Ca și în cazul altor spectacole pe care le-a pus în scenă, Gianina Cărbunariu face referire la noua sa premieră ca la “un spectacol de ficțiune”.

Eu nu îmi propun să caut adevărul, pentru că, de fapt, nu fac o anchetă jurnalistică, chiar dacă folosesc metoda interviului sau cea a cercetării unor documente. Nu cred într-un adevăr absolut, ci în deschiderea unor discuţii publice reale, nu ca cele în care teme importante sunt făcute praf de malaxorul mediatic

Gianina Cărbunariu
regizor

Ministrul Bogdan Stanoevici a fost ocupat cu desfășurarea alegerilor

Ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, Bogdan Stanoevici, a refuzat să răspundă întrebărilor Sursa Zilei. Motivul transmis prin intermediul consilierei sale de imagine a fost că și-a „centrat toată atenția  – alături de întreaga conducere MAE – în buna, transparenta și corecta desfășurare a celui de-al doilea tur de scrutin prezidențial pentru românii din străinătate”.