Scafandrii specialiști care cercetează epava superiahtului de 40 de milioane de dolari care s-a scufundat în largul Siciliei în luna august, ucigând șapte persoane, printre care și magnatul britanic din domeniul tehnologiei Mike Lynch, au cerut o securitate sporită pentru a păzi nava, din cauza temerilor că datele sensibile închise în seifurile sale ar putea interesa guverne străine, au declarat mai multe surse pentru CNN.
Procurorii italieni care au deschis o anchetă penală pentru mai multe acuzații de omor prin imprudență și naufragiu din neglijență cred că iahtul de 56 de metri (184 picioare), Bayesian, ar putea conține date extrem de sensibile legate de o serie de servicii de informații occidentale, au declarat patru surse familiare cu ancheta și operațiunea de salvare.
Lynch a fost asociat cu serviciile de informații britanice, americane și cu alte servicii de informații prin intermediul diferitelor sale companii, inclusiv compania de securitate cibernetică pe care a fondat-o, Darktrace.
Această companie a fost vândută firmei de capital privat Thoma Bravo din Chicago în aprilie. Lynch, a cărui companie a soției, Revtom Limited, deținea nava, a fost, de asemenea, consilier al prim-miniștrilor britanici David Cameron și Theresa May pe probleme de știință, tehnologie și securitate cibernetică în timpul mandatelor lor, conform înregistrărilor publice ale Darktrace și ale guvernului britanic.
Se crede că nava scufundată, aflată pe fundul mării la o adâncime de aproximativ 50 de metri (164 de picioare), are seifuri etanșe care conțin două hard disk-uri supercriptate care conțin informații foarte secrete, inclusiv coduri de acces și alte date sensibile, a declarat pentru CNN un oficial implicat în planurile de salvare, care a cerut să nu fie numit. Scafandri specialiști cu camere de luat vederi de la distanță au căutat vasul în mod extensiv.
Mai multe guverne străine ar putea fi interesate de informațiile de pe hard disk-urile criptate
Inițial, forțele de ordine locale s-au temut că eventualii hoți ar putea încerca să ajungă la epavă pentru a găsi bijuterii scumpe și alte obiecte de valoare aflate încă la bordul iahtului, potrivit scafandrilor de la Brigada de pompieri care au vorbit cu CNN.
Acum, aceștia sunt îngrijorați că epava, care se așteaptă să fie ridicată în următoarele săptămâni ca parte a anchetei penale privind tragedia, va fi, de asemenea, de interes pentru guvernele străine, inclusiv Rusia și China. Acestea au solicitat ca iahtul să fie supravegheat îndeaproape, atât deasupra apei, cât și cu supraveghere subacvatică.
„O cerere oficială a fost acceptată și pusă în aplicare pentru o securitate suplimentară a epavei până când aceasta poate fi ridicată”, a confirmat pentru CNN un oficial al autorității siciliene de protecție civilă care ajută la ancheta penală.
Lynch, fiica sa în vârstă de 18 ani, Hannah, avocatul american Chris Morvillo și soția sa Neda, bancherul britanic Jonathan Bloomer și soția sa Judy, precum și bucătarul de la bordul iahtului, Recaldo Thomas, au murit când nava s-a scufundat în timpul unei furtuni violente.
Rezultatele preliminare ale autopsiilor sugerează că soții Bloomer și Morvillo au murit prin sufocare sau „înec uscat” atunci când oxigenul dintr-o bulă de aer dintr-o cabină de dormit s-a terminat. Rezultatele autopsiilor pentru Lynch și fiica sa au fost mai puțin clare.
Bucătarul, al cărui corp a fost găsit în afara navei, a murit înecat, a declarat medicul legist. Rapoartele toxicologice privind persoanele decedate nu au fost încă publicate, dar niciunul nu suferise leziuni fizice atunci când barca s-a scufundat.
Soția lui Lynch, Angela Bacares, și alte 14 persoane au supraviețuit, inclusiv căpitanul James Cutfield, care, împreună cu un ofițer de punte și directorul sălii motoare a iahtului, este anchetat pentru omor prin imprudență multiplă și provocarea unui naufragiu din neglijență. Tuturor li s-a permis să părăsească Italia.
Unii dintre cei 15 supraviețuitori, dintre care nouă erau membri ai echipajului și șase erau pasageri, inclusiv o fetiță de un an, le-ar fi spus procurorilor că Lynch „nu avea încredere în serviciile cloud” și păstra întotdeauna unitățile de date într-un compartiment securizat al iahtului oriunde naviga, a declarat pentru CNN o sursă din cadrul biroului procurorului.
Niciunul dintre membrii echipajului sau dintre pasagerii care au supraviețuit incidentului nu a fost testat pentru droguri sau alcool, deoarece erau într-o „stare de șoc”, au declarat autoritățile în timpul unei conferințe de presă care a urmat recuperării cadavrelor.
Mike Lynch și partenerul său de afaceri au murit în aceeași zi
Morvillo l-a reprezentat pe Lynch atunci când acesta a fost achitat într-un caz de fraudă penală în SUA, în iunie, legat de preluarea de către Hewlett Packard a companiei sale de software Autonomy, iar supraviețuitorii au declarat anchetatorilor că croaziera a fost o celebrare a acestei achitări, potrivit procurorului adjunct, Raffaele Cammarano. Deși Lynch a fost achitat de orice infracțiune penală în SUA, Hewlett Packard a indicat că nu va renunța la încercarea sa de a încasa o despăgubire civilă de 4 miliarde de dolari din averea lui Lynch, acordată de un tribunal britanic în 2022.
În ceea ce pare a fi o coincidență tragică, partenerul de afaceri al lui Lynch, Stephen Chamberlain – care a fost co-inculpat în cazul de fraudă din SUA și fost director de operațiuni al Darktrace – a murit pe 19 august, în aceeași zi în care Bayesian s-a scufundat, după ce a fost lovit de o mașină în timp ce făcea jogging cu două zile mai devreme.
Un purtător de cuvânt al biroului procurorului a declarat pentru CNN că Cutfield le-a spus că Lynch aflase de starea gravă a lui Chamberlain și plănuise să scurteze croaziera pentru a se întoarce în Regatul Unit pentru a-și vedea partenerul de afaceri, care fusese conectat la aparate.
Bayesian s-a scufundat cu câteva ore înainte ca Chamberlain să moară în spital, a declarat avocatul său. Lynch nu ar fi știut de moartea partenerului său, iar Chamberlain era în comă și nu ar fi știut despre naufragiu, a declarat avocatul lui Chamberlain.
Procurorul local Ambrogio Cartosio a declarat că nu au fost recuperate de pe navă efecte personale, inclusiv calculatoare, bijuterii sau hard disk-urile lui Lynch. Cu toate acestea, hard disk-urile de la bord și camerele de supraveghere legate de sistemul de navigație al iahtului au fost aduse anchetatorilor pentru a determina dacă există date utilizabile care ar putea indica modul în care iahtul s-a scufundat în 16 minute de la declanșarea furtunii. Ambarcațiunea nu avea o cutie neagră tradițională sau un înregistrator de date de călătorie pentru a înregistra datele de navigație sau înregistrările audio de pe punte.
După ce scafandrii vor finaliza cercetarea epavei în această săptămână, aceștia vor face sugestii cu privire la cea mai bună modalitate de a ridica nava de 473 de tone fără a vărsa cei 18.000 de litri de ulei și combustibil aflați încă la bord și a se asigura că datele sensibile nu cad în mâini greșite. Costurile ridicării navei vor fi suportate de proprietarul acesteia, văduva lui Lynch, în conformitate cu legislația maritimă italiană.