Camioanele goale și cele care transportă mărfuri perisabile vor avea un culoar special la trecerea prin vămile către Republica Moldova, iar trecerea în Ucraina se va putea face pe Dunăre, la Galați, cu ajutorul unui bac suplimentar pus la dispoziție de armată. Sunt noile măsuri luate de autorități după ce traficul la ieșirea din țară către Moldova și Ucraina a devenit un adevărat coșmar.
Ministerul Apărării a anunţat că a intrat în funcţiune un bac fluvial militar la Galaţi, care va circula zilnic, între orele 6.00 – 20.00.
”În urma reanalizării situației operative de la nivelul județelor Galați și Tulcea, pentru punerea în aplicare a măsurilor de decongestionare şi fluidizare a trecerii Dunării prin punctul de frontieră dintre Isaccea, România, şi Orlovka, Ucraina, prim-ministrul României, Nicolae-Ionel Ciucă, a dispus reconfigurarea misiunii Ministerului Apărării Naţionale. Având în vedere faptul că, pentru asigurarea unui volum mai mare pentru traversările între România şi Ucraina, agentul economic care operează trecerea cu bacul la punctul de frontieră a redislocat temporar un bac din flota proprie, de la Galaţi la Isaccea, Ministerul Apărării Naționale va asigura un bac fluvial din dotarea Batalionului Nave Treceri Fluviale ,,Danubius” la Galaţi, pentru păstrarea fluidităţii traficului rutier de mare tonaj şi pasageri către localitatea I.C. Brătianu, județul Tulcea”, a precizat ministerul.
Nava militară care acţionează la Galaţi este un bac fluvial de tip catamaran, cu o capacitate totală de transport a autovehiculelor de 300 tone sau de 500 de persoane, la o singură cursă.
De asemenea, premierul Nicolae Ciucă l-a trimis pe șeful Poliției de Frontieră să discute cu autoritățile competente din Republica Moldova pentru a stabili măsuri care să decongestioneze traficul din vămi, după ce cozile de TIR-uri la ieșirea din țară pe la granița de est a României, în special la Galați, se întind pe kilometri, unii șoferi așteptând chiar și două-trei zile.
Astfel, în urma întâlnirii au fost stabilite următoarele „măsuri imediate”:
-fluidizarea traficului prin crearea unui culoar verde (artera suplimentară de control) destinat camioanelor goale si celor care transportă mărfuri perisabile;
-suplimentarea personalului Poliţiei de Frontieră Române, pentru controlul documentelor, cu polițiști de frontieră pe fiecare tură serviciu, încă din data 10.06.2022;
-suplimentarea personalului planificat la efectuarea controlului vamal al mărfurilor de către Autoritatea Vamală Română, cu şase lucrători vamali/tura serviciu, precum si a numărului stațiilor de lucru, măsură, de asemenea, implementată.
De asemenea, autoritățile române și moldovene vor să alcătuiască echipe mixte de control la graniţa româno-moldoveană. „Au fost stabilite principiile de funcționare, posibilitățile de amplasare a tonetelor de control, numărul personalului alocat pentru fiecare instituție, urmând ca aceste aspecte să fie implementate în perioada imediat următoare”, a transmis Poliția de Frontieră.
Fluxurile de mărfuri ar urma să fie organizate în funcție de încărcătură, astfel încât să existe posibilitatea dirijării camioanele goale de către autorităţile din R. Moldova către punctele de trecere cu valori de trafic mai reduse (Exemplu: PTF Stânca-Costești – Botoşani și PTF Oancea-Cahul – Galaţi), pentru a permite camioanelor încărcate cu marfă să poată fi procesate în noua procedură fixată de autoritățile celor două state.
Adina Silav