- Sorin Roșca Stănescu
În direct și la oră de vârf, ieșit la rampă pentru a asigura opinia publică şi pe Elena Udrea că nu este abandonată – oare se teme de ceva? – fostul președinte Traian Băsescu a făcut și a repetat o afirmație năucitoare. Și anume că serviciile secrete din România nu s-au implicat politic în campania prezidențială din 2014. Căci, a spus fostul președintele, dacă s-ar fi implicat, l-ar fi făcut praf și pulbere pe unul dintre candidaţi. Această ultimă propoziție, dacă are o susținere în realitate, ne demonstrează un fapt extrem de grav. Că serviciile secrete și, în primul rând, SRI ar dispune de întreaga logistică necesară pentru a discredita și elimina un jucător politic, oricare ar fi acesta. Dacă fostul președintele nu minte, atunci ne aflăm în prezența unei situații extrem de grave, care pune în paranteză întregul stat de drept.
Ce înseamnă afirmația repetată a lui Traian Băsescu conform căreia, un serviciu secret – discuția se purta în jurul SRI și a tandemului Maior – Coldea – dacă intervine într-o campanie electorală, dispune de potențialul necesar pentru a-l face praf pe unul dintre candidaţi? Înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, că în accepțiunea celui care a coordonat serviciile secrete timp de zece ani, de la nivelul conducerii CSAT, SRI dispune de întreg arsenalul necesar pentru a face o asemenea operațiune. O operațiune tipică de poliţie politică, extrem de periculoasă, dacă nu cumva mortală, pentru un stat de drept.
Și ce înseamnă acest arsenal? Cum ar putea un serviciu secret să distrugă imaginea unui candidat prezidenţial? În primul rând, serviciul secret, dacă intrăm în logica lui Traian Băsescu, ar trebui să dispună de informații extrem de compromiţătoare referitoare la respectivul om politic. Informaţii pe care le-a deținut mai mult timp, le-a aprofundat, le-a completat, dar pe care nu le-a devoalat instituțiilor în drept. Dacă ele ar fi de natură penală, obligația SRI ar fi fost să trimită respectivele rapoarte pe adresa procurorului general. Dacă ele țin de siguranţa națională, trebuie informat șeful Consiliului Suprem de Apărare al Tării. Dacă au existat asemenea informații și ele nu au fost devoalate, înseamnă că responsabilii Serviciului Român de Informaţii au săvârșit o gravă infracțiune de ascundere a unor probe penale. Cum ar mai putea altfel distruge un serviciu, în campania prezidențială, credibilitatea unui candidat? Pur și simplu, inventând acuzații, printr-un procedeu de contrafacere, în care sunt utilizate, atât unele informații reale, cât și informații plauzibile. Adică, ipotetice. Ceea ce ar însemnă că SRI are capacitatea și aparatul necesar pentru a elabora scenarii de acest fel.
Dar nu ajunge. Pentru a putea discredita, cu desăvârșire, un candidat prezidenţial, nu sunt suficiențe nici informațiile reale, nici informațiile imaginare aruncate pe piață. Este obligatoriu ca SRI să dispună de un întreg mecanism la nivel media, la nivel parlamentar, dar și interiorul Parchetelor și al justiției, care să poată fi pus în mișcare împotriva respectivei persoane. Asta înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, decât un număr mult mai mare de ofițeri acoperiți decât cel pe care ni l-am putea imagina.
Și tot nu ajunge. Pentru a scoate din peisaj un candidat prezidenţial, mai este necesară și manipulare directă a votului cetățenilor, pur și simplu, prin schimbarea rezultatului.
Dacă ipoteza lansată de Traian Băsescu este reală, atunci înseamnă că bună parte dintre resursele pe care societatea le aloca SRI, în scopul de a proteja Constituția și siguranță acestei țări, capătă o altă destinație, care constă încălcarea Constituției și atentatul la siguranță acestei țări.
Ceea ce înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, că, după ieșirea la rampă a lui Traian Băsescu, din seara zilei de marţi, 24 februarie 2015, nimic nu mai rămâne din ce a fost odată. Fie Traian Băsescu va trebui să demonstreze că a spus adevărul și atunci, cu adevărat, imaginea SRI va fi dinamitată, iar instituția va trebui schimbată din temelii, fie același Traian Băsescu va fi dovedit drept un mare mincinos, care utilizează prestigiul unei persoane care a deținut funcția supremă în stat, timp de zece ani, pentru a decredibiliza, destabiliza și distruge cel mai important serviciu secret al țării. Ori una, ori alta!