Apar noi informații despre avionul care a intrat neautorizat în spațiul aerian al României și al mai multor țări NATO. Presa lituaniană spune că avea un număr de înregistrare care nu mai este valid și că a fost cumpărat în urmă cu o săptămână de persoane necunoscute, dintre care una vorbea limba rusă. Pilotul care a vândut aparatul susține că este vorba despre o organizație și că documentele acesteia erau scrise într-o limbă străină, relatează postul public de radio-televiziune din Lituania, LRT.
Autoritățile lituaniene nu știu de unde a decolat aparatul de tip Beechcraft, cu două locuri, care nu avea un plan de zbor aprobat, iar transponderele sale erau oprite.
Autoritatea lituaniană de monitorizare a zborurilor, Oro Navigacija, a spus că numărul de înregistrare al aeronavei era LY-LOO. Acest număr este deținut de aeronava 1962 PA-23-250 Aztec a producătorului de avioane Piper, dar nu mai este valabil.
„Nu am primit planurile de zbor ale aeronavei, iar echipajul nu a stabilit nicio comunicație cu operatorii Oro Navigacija”, a spus Ingrida Daugirde, reprezentantă a instituției.
Avionul bimotor a fost vândut săptămâna trecută de Bronius Zaronskis, pilot și director al Nida Air Park. Potrivit acestuia, avionul a fost cumpărat de străini.
El a povestit că trei bărbați au venit să inspecteze aparatul.
„Nu erau lituanieni. Nu pot spune din ce țară erau, poate ucraineni, poate români sau bulgari. Am comunicat cu un bărbat în rusă. Nu știu numele acelor bărbați. Nu m-a interesat”, a spus Zaronskis pentru LRT.lt.
Potrivit acestuia, avionul a fost cumpărat de o organizație.
„L-am vândut și mi-am luat rămas bun de la acel avion. Încercam să-l vând de mulți ani. Nu aveam unde să-l țin, așa că mă bucur că l-au cumpărat. Nu-mi amintesc ce organizație l-a cumpărat. Documentele erau scrise într-o limbă străină”, a spus Zaronskis.
Avionul a se afla pe aeroportul Panevezys. Probabil că a decolat de pe acest aeroport miercuri, a adăugat pilotul.
„Au venit la Panevezys săptămâna trecută și au inspectat avionul timp de câteva zile, s-au ocupat de documente”, a mai spus pilotul.
Autoritățile bulgare anunțaseră că avionul bimotor Beechcraft de două locuri pare să fi plecat din Lituania, după care a survolat Polonia şi Slovacia.
Aparatul a aterizat apoi în Ungaria, după care a traversat pentru scurt timp Serbia şi România şi a intrat în Bulgaria miercuri, la ora 19.07 (16.09 GMT).
Avionul a fost găsit ieri, pe un aerodrom abandonat de lângă Tărgoviște (Bulgaria), acoperit cu o prelată şi cu motorul cald încă, dar pilotul şi pasagerii au dispărut fără urmă.
NATO a transmis că anchetează incidentul aerian de miercuri seară, precizând că avionul respectiv a fost escortat și nu fost luate alte măsuri deoarecea aeronava de mici dimensiuni „nu a arătat un comportament periculos sau ostil în perioada zborului.”
Adina Silav