Vicepreședintele Inmarsat, operatorul britanic de sateliți ale cărui date au permis luni să se tragă concluzia că zborul MH370 Malaysia Airlines s-a prăbușit în sudul Oceanului Indian, a explicat luni modul procedurii utilizate pentru a localiza aeronava, informează Reuters și AFP.
Inmarsat a folosit un fenomen de unde descoperit în secolul al 19-lea pentru a analiza șapte semnale sonore captate de sateliții săi de la zborul MH370 Malaysia Airlines pentru a stabili destinația lui finală.
Inmarsat şi Oficiul britanic de investigare a accidentelor de aviaţie (AAIB) „au ajuns la concluzia că MH370 a zburat în coridorul sudic şi că ultima sa poziţie s-a aflat în mijlocul Oceanului Indian”, a anunţat luni Malaysia Airlines.
Pentru a trage aceste concluzii, „am luat în considerare viteza pilotului automat — aproximativ 350 de noduri — şi ceea ce ştim în termeni de combustibil şi autonomie a aeronavei, pentru a ajunge până la o serie de semnale sonore pe care le primim”, a explicat la Sky News vicepreşedintele Inmarsat.
Deşi sistemele de comunicaţii ale zborului MH370 au fost stinse, sateliţii Inmarsat au continuat să capteze „beep”-uri provenind de la avion.
„Beep-urile sunt trimise de la o staţie terestră la satelit şi apoi la avion, care retrimite în mod automat un «beep» în sens invers. Inmarsat a măsurat timpul necesar acestor semnale sonore să ajungă la avion şi satelit”, a explicat el, adăugând că „am observat efectul Doppler, adică schimbarea frecvenţei din cauza mişcării satelitului pe orbita sa”.
„Acesta ne-a dat o traiectorie posibilă pentru coridorul de nord şi alta pentru coridorul de sud”.
„Am adunat datele de la Boeing-ul 777 al Malaysia Airlines, apoi le-am comparat cu datele de la coridorul de sud şi coridorul de nord. Am descoperit că anume coridorul de sud a fost fără îndoială folosit de navă”, a declarat el pentru postul de televiziune BBC.
„În mod normal, voi încercaţi să triangulaţi datele şi deseori dispuneţi de un GPS. Însă, deoarece avioanele din această regiune nu trimit semnale de la locaţia lor, am lucrat intuitiv”, a adăugat el.
Totodată, el a apreciat că este „posibil din punct de vedere tehnic” să se evite acest tip de dispariţie a aeronavelor, dacă avioanele ar trimite la fiecare 15 minute, fapt ce ar costa „un dolar pe oră”, „mesaje de tip SMS cu ora, viteza, distanţa şi poziţia”.
Noile descoperiri l-au făcut pe primul ministru malaezian Najib Razak să concluzioneze luni că Boeing-ul 777, dispărut în urmă cu mai mult de două săptămâni, s-a prăbușit la mii de kilometri distanță în sudul Oceanului Indian, la vest de oraşul australian Perth, omorând toate cele 239 de persoane la bord.
Acest anunţ dramatic încheie 17 zile de aşteptare pentru familiile celor 239 de persoane de la bordul avionului, dintre care 153 de chinezi şi patru francezi. Dar el nu răspunde deocamdată la nicio întrebare legată de scenariul care a dus la prăbuşirea avionului Boeing în această regiune neospitalieră.
C.A.