Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, le-a prezentat, luni, membrilor comisiilor parlamentare reunite de apărare detalii tehnice legate de avioanele multirol care urmează a fi achiziţionate de statul român.
”Este o onoare şi o datorie să vă prezint ultimele elemente legate de decizia CSAT, decizie la care ministerul a contribuit cu elemente tehnice în aşa fel încât să ofere reprezentanţilor CSAT cât mai multe argumente, date tehnice, pentru a creiona o anumită atitudine la masa CSAT’, a declarat Corneliu Dobriţoiu, la comisiilor reunite de Apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
Ministrul Apărării Naţionale a spus că începând cu anul 2013 se vor lua măsuri organizatorice pentru ca Armata să-şi concentreze resursele.
‘Suntem în etapa în care posibilităţile tehnice pentru executarea acestui serviciu de luptă (n.r. poliţia aeriană ) sunt în scădere dramatică şi rapidă. Din cauza aceasta (…) începând cu 2013 deja se vor lua unele măsuri organizatorice în aşa fel încât resursele să fie concentrate. (…) După cum ştiţi bătrânul nostru MIG-21 Lancer mai are puţin. Şi-a făcut datoria, este în serviciu de peste 40 de ani. În analizele efectuate la nivelul MApN, analize prezentate succint şi în cadrul CSAT, noi ne uităm la această achiziţie (n.r. a avioanelor multirol) pe o dimensiune temporară de minim 50 de ani’, a adăugat Dobriţoiu.
La ultima ședință CSAT s-a ajuns la concluzia că Armata României are capacități limitate pentru a-și îndeplini misiunile, astfel încât s-a stabilit ca Guvernul să prezinte, la viitoarea ședință, un program multianual de restabilire a capacității de luptă a acesteia.
Ministrul Apărării a anunțat că România va cumpăra 12 avioane F-16 din Portugalia. Aparatele a fost produse pentru forțele aeriene americane în anul 1984 iar la sfârșitul anilor 1990 au fost donate de SUA către Portugalia, care le-a modernizat la standardul MLU pentru ca între 2005-2006 să le oprească de la zbor și să încerce să le vândă.
Conform declarațiilor ministrului Apărării, afacerea se va ridica la suma de 600 milioane de dolari si va include aproximativ 120 milioane dolari pentru avioane propriu zis, adică 10 milioane de fiecare aparat, și bani pentru repararea avioanelor, piese de schimb, echipament tehnic, antrenamentul piloților si al tehnicienilor. Separat, România va mai cheltui încă 100 milioane dolari pentru armamentul avioanelor, iar refacerea pistelor va mai costa aproximativ 50 milioane RON, respectiv 10 milioane euro.