Chiar dacă premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, ca în toamnă să fie încheiat contractul pentru construcția autostrăzii Comarnic-Brașov, licitația se amână cu cel puțin două luni din cauza condițiilor impuse de ofertanți.
Dacă la începutul negocierilor, oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi au cerut ca modalitatea de finanțare a autostrăzii Comarnic-Brașov să fie în proporție de 30% plată de la buget și 70% taxă pe autostradă, băncile interesate să finanțeze construcția și operarea celor 55 km de autostradă își iau măsuri de siguranță și vor ca proiectul să fie finanțat 100% de la buget. În situația în care construcția, operarea și întreținerea celor 55 km de autostradă se fac cu bani de la buget, timp de 26 de ani, CNADNR va fi obligată să platească anual rate cuprinse între 160 și 180 milioane de euro/an.
Astăzi expiră termenul pentru depunerea ofertelor finale la autostrada Comarnic-Brașov.
Surse avizate din Ministerul Transporturilor ne-au declarat că semnarea contractului de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov se amână până aproape de Crăciun. „Firmele interesate de concesionarea proiectului de autostradă Comarnic-Brașov, la începutul lunii octombrie, au cerut extinderea termenului de depunere a ofertelor cu minim două luni. Oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi au prelungit termenul de depunere a ofertelor cu numai o lună. La începtul negocierilor se punea problema ca modalitatea de finanțare a autostrăzii Comarnic-Brașov să fie 30% plată de disponibilitate și 70%, taxă de autostradă. Băncile interesate de finanțarea proiectului nu agrează taxa pe autostradă. Instituțiile financiare vor ca după finalizarea lucrărilor și predarea celor 55 km de autostradă statul să plătească anual ratele de impunere cuprinse între 160 ți 180 milioane de euro. Dacă modalitatea de concesionare este plata de disponibilitate, cei 55 km de autostradă vor costa 4,5 miliarde de euro”, ne-au declarat sursele citate. Potrivit acestora, concesionarea celor 55 km de autostradă nu se poate realiza fără Banca Europeană de Investiţii ( BEI) sau Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). „Comisia de licitație analizează în ce măsură contractul poate fi în afara balanței de plăți. Parteneriatul public-privat presupune devgrevarea presiunii de pe balanța de plăți, grevând datoria publică. Fără BEI sau BERD proiectul va fi foarte scump. Plata de disponibilitate începe din primul al de exploatare al autostrăzii”, ne-au explicat sursele avizate din MTI.
„Băncile nici nu vor să audă că nu există aviz de mediu”
Licitația pentru construcția celor 55 km de autostradă se realizează în baza studiului de fundamentamentare a deciziei de concesiune. „Compania Națională de Autostrăzi nu a revizuit studiul de fundamentare a deciziei de concesiune. Băncile nici nu vor să audă că nu există aviz de mediu. O dată cu modificarea traseului autostrăzii Comarnic-Brașov, cu cel puțin 3 km, Compania Națională de Autostrăzi are nevoie de aviz de mediu”, au precizat sursele.
Alexandru Maghiar