Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit, printr-o hotărâre luată la sfârșitul lunii trecute, că permisul provizoriu emis de autoritățile din Marea Britanie nu este valabil în România, iar folosirea unui astfel de document este infracțiune. Decizia ÎCCJ – solicitată să se pronuțe asupra acestei chestiuni de drept de Curtea de Apel Alba Iulia – Secția penală – este general valabilă.
Potrivit justnews.ro, ÎCCJ a fost solicitată în vara acestui an de Curtea de Apel Alba Iulia – Secția penală să pronunțe o hotărâre prin care să dea o rezolvare de principiu următoarei chestiuni de drept : „În situația în care, potrivit legislației române, este obligatoriu ca persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul să dețină un permis de conducere, iar aceasta posedă exclusiv un permis de conducere provizoriu eliberat de autoritatea competentă din Marea Britanie („Provisional Driving Licence”), se reține forma atenuantă a infracțiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere prevăzută de art.335 alin.2 din Codul penal, respectiv situația în care persoana nu are dreptul de a conduce autovehicule în România?”
La sfârșitul lunii trecute, instanța supremă a pronunțat hotărârea sa în această chestiune de drept: „Potrivit legislaţiei române, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul de către o persoană care deţine un permis de conducere provizoriu valabil, eliberat de autoritatea competentă din Marea Britanie („Provisional Driving Licence”) constituie infracţiunea de conducere a unui vehicul fără permis de conducere, prevăzută de art. 335 alin. (2) din Codul penal, în situaţia în care persoana nu are dreptul de a conduce autovehicule în România”.
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PÎCCJ), în concluziile formulate de procuror, remarcase anterior faptul că legiuitorul român nu reglementează instituția permisului provizoriu. Astfel, permisul de conducere provizoriu britanic intitulat „Provisional Driving Licence” nu este valabil în afara teritoriului Marii Britanii, fiind emis de autoritatea britanică, respectiv Driving Vehicle and Licencing Authority (DVLA), persoanelor care doresc să dobândească deprinderile necesare conducerii de autovehicule. De asemenea, titularii acestor permise provizorii pot conduce autovehicule doar pe teritoriul Marii Britanii, în anumite condiții restrictive :
- autovehiculul trebuie să aibă afișat la loc vizibil litera „L” (echivalent Școala Șoferi);
- viteza maximă de deplasare trebuie să fie 40 mile/oră (circa 65 km/oră);
- posesorul permisului provizoriu trebuie să fie însoțit de către un posesor de permis de conducere definitiv (full driving license) care să-l fi dobândit de cel puțin trei ani;
- vârsta minimă a persoanei însoțitoare trebuie să fie de cel puțin 21 de ani.
În plus, eliberarea unui asemenea permis provizoriu este posibilă încă de la vârsta de 15 ani și 9 luni, pe baza unor formalități de obținere mai puțin riguroase decât cele necesare pentru obținerea unui permis normal.
PÎCCJ mai observase că, prin incriminarea variantei alternative de conducere a unui vehicul fără permis de conducere, prevăzută de art.335 alin.2 din Codul penal, legiuitorul a urmărit să sancționeze într-o variantă atenuată persoanele care dețin în principiu abilitatea de a conduce un vehicul, aspect recunoscut prin dobândirea la un moment dat a dreptului de a conduce dar, din diverse motive precum: anularea, suspendarea, retragerea permisului, neconformitatea acestuia cu categoria vehiculului sau cu normele internaționale, ele nu pot conduce un vehicul în condițiile date.
R. Dan