Recomandările privind începerea anului universitar în condiţiile pandemiei de COVID-19 au fost publicate de Ministerul Educației fără o consultare prealabilă a beneficiarilor principali ai învăţământului superior, spune Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), care acuză lipsa vădită de previzibilitate şi predictibilitate pentru începerea noului an universitar.
Studenții afirmă că, deși normele sanitare sunt exclusiv în sarcina specialiștilor, modul în care acestea pot fi implementate în mediul universitar, precum și identificarea situației reale din universități pot fi definite doar ulterior consultării tuturor celor implicați. Ei consideră că în anumite cazuri, recomandările Ministerului Educației sunt prea generale și insuficiente și că se impune de urgență realizarea unei consultări cu studenții pentru a se decide scenariul în care va începe noul an universitar, în mai puțin de două săptămâni.
Astfel, prin prisma recomandărilor autorităților, Senatul universitar stabilește aplicarea unuia dintre cele 3 scenarii existente „cu 7 zile înainte de data începerii cursurilor universitare, în funcție de situația epidemiologică, de particularitățile locale, de infrastructura și resursele umane ale fiecărei instituții de învățământ superior în parte”. ANOSR spune că „o singură săptămână înainte de începerea anului universitar este o perioadă absolut derizorie pentru a pretinde pregătirea studenților pentru noul an universitar”. „Inerent, studenții trebuie să se deplaseze sau nu în centrul universitar, trebuie să fie prezenți la procedurile de cazare sau să caute singuri un loc de cazare, iar toate aceste activități necesită printre altele și timp suficient pentru a evita aglomerarea bruscă a centrelor universitare, cât și aglomerarea mijloacelor de transport către centrele universitare”.
Ei cer adoptarea unei decizii și publicarea acesteia cu minimum 14 zile înainte de începerea anului universitar, după o consultare de urgență cu comunitatea universitară, astfel încât să fie diminuată posibilitatea periclitării actului didactic.