Măsurile luate de Guvern cu privire la amânarea ratelor la credite nu sprijină în mod real debitorii, acordă beneficii substanţiale băncilor şi instituţiilor financiare nebancare şi sunt chiar mai dezavantajoase decât unele dintre soluţiile propuse de anumiţi finanţatori, se arată într-un comunicat al asociaţiilor care reprezintă consumatorii de servicii financiar-bancare şi al avocaţilor specializaţi, citat de Agerpres.
Documentul este semnat de Alin Iacob, preşedinte AURSF, Dorinel Tănase, preşedinte CREDERE, avocatul Gheorghe Piperea, preşedinte Parakletos, şi Alexandra Burada, avocat.
Principalele argumente ale semnatarilor:
- Măsurile luate de Guvern nu sprijină în mod real debitorii, acordă beneficii substanţiale băncilor şi instituţiilor financiare nebancare şi sunt chiar mai dezavantajoase decât unele dintre soluţiile propuse din proprie iniţiativă de anumiţi finanţatori.
- Ordonanţa de urgenţă sprijină mai degrabă sistemul financiar-bancar în loc să îi ajute, aşa cum ar fi fost normal, mai mult pe împrumutaţi, asigurând un climat vădit de dezechilibru într-un context economic şi aşa extrem de difici.
- Potrivit ordonanţei adoptate joi seara de Guvern, împrumutaţii care înregistrează întârzieri la plata ratelor, anterior declarării stării de urgenţă în contextul pandemiei de coronavirus, nu sunt eligibili pentru a obţine suspendarea ratelor. În aceste condiţii, Guvernul nu permite redresarea debitorului într-un context de criză, ci îl ajută indirect să ajungă în faza de executare silită, cu toate consecinţele dramatice care derivă asupra familiei debitorului.
- Autorităţile generează împovărarea debitorilor prin capitalizarea dobânzilor din perioada suspendării plăţii ratelor, în interesul sistemului financiar-bancar, fapt nepermis de legislaţia în vigoare. Pe perioada de suspendare, dobânda aferentă ratelor respective va fi introdusă în soldul rămas de rambursat, asupra noului sold (semnificativ mai mare, în unele cazuri) urmând a se aplica dobânda contractuală. Pe înţelesul tuturor, băncile şi instituţiile financiar-nebancare vor aplica dobândă la dobândă.
- Statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice, cu bani de la bugetul de stat, alimentat de contribuabili, garantează dobânda capitalizată aferentă creditelor ipotecare în proporţie de 100% pentru sistemul financiar-bancar. Aşadar, consumatorul din România (în calitate de împrumutat şi contribuabil) este văduvit direct şi indirect de anumite sume de bani, în beneficiul sistemului financiar-bancar.
- Vor continua executările silite şi recuperările de creanţe, cu uriaşele probleme şi abuzuri semnalate de consumatori. Reţinerea unei părţi însemnate din venitul debitorului (poprirea), respectiv vânzarea la licitaţie publică a bunurilor acestuia, chiar şi la preţuri ridicol de mici sunt în continuare permise, ordonanţa de urgenţă ignorând solicitările asociaţiilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare în legătură cu suspendarea temporară a procedurilor de recuperare de creanţe, respectiv de executare silită.
- Decizia de suspendare a ratelor rămâne la latitudinea băncii sau a instituţiei financiare nebancare, care va analiza cererea debitorului şi o va aproba în condiţiile unor norme emise în termen de 15 zile de către Ministerul Finanţelor Publice. Cel mai probabil, şi aceste norme vor fi adoptate de Ministerul Finanţelor Publice la fel cum a fost adoptată şi ordonanţa de urgenţă – împreună cu Banca Naţională a României şi cu industria bancară, fără participarea reprezentanţilor consumatorilor.
- Măsurile anunţate de către Guvern sunt mai dezavantajoase pentru consumatori în comparaţie cu cele anunţate anterior, din proprie iniţiativă, de unii finanţatori. Este foarte probabil ca, în urma adoptării ordonanţei de urgenţă, aceştia vor renunţa la soluţiile propuse anterior şi vor aplica dispoziţiile ordonanţei de urgenţă. Este neclar dacă implementarea măsurilor anunţate de către Guvern se va face prin act adiţional sau direct în temeiul legii, fiind extrem de important ca într-un asemenea context băncile şi instituţiile financiare nebancare să nu profite de vulnerabilitatea consumatorului pentru a opera şi alte modificări contractuale, astfel cum s-a întâmplat în trecut în numeroase ocazii, în detrimentul consumatorilor.
- Asociaţiile de consumatori solicită Guvernului României să procedeze de urgenţă la revederea prevederilor actului normativ, urmată de modificarea substanţială a acestuia, cu participarea activă în procesul decizional a asociaţiilor de consumatori, pentru a asigura un echilibru de opinie şi de legiferare absolut obligatoriu la nivelul unui stat membru al Uniunii Europene.
- Asociaţiile de consumatori au fost cu desăvârşire ignorate, în ciuda faptului că au fost printre primele care au venit cu propuneri şi solicitări în acest sens, la discuţii participând, conform declaraţiilor publice exclusiv reprezentanţii sistemului bancar şi ai Băncii Naţionale a României.