Cele mai numeroase fraude sunt întârzierea plăților și stabilirea unor despăgubiri mai mici
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis că a primit, anul trecut, 21.349 de petiții, dintre care 92,88% au fost înregistrate în sectorul asigurărilor-reasigurărilor (19.828), 4,41% în sectorul pensiilor private (941), iar 2,72% în sectorul instrumentelor și investițiilor financiare (580).
Din totalul petițiilor din asigurări, au fost soluționate 12.696 de petiții transmise de către asigurați/păgubiți. Această cifră reprezintă 1,5% din numărul total de daune avizate de către asigurători (847.296) și 0,08% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la sfârșitul anului 2014 (15,26 milioane).
Aspectul cel mai des reclamat de către petenți în anul 2014 a fost neplata/plata parțială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asigurați sau păgubiți (12.073 de cazuri). Alte aspecte sesizate au fost solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor, respectiv nerespectarea condițiilor contractuale sau normelor RCA.
Din cele 12.073 petiții prin care s-a reclamat neplata despăgubirilor au fost soluționate favorabil petenților 8.995 cazuri, reprezentând 75% din total, după cum urmează: prin plata integrală (64% din total) sau plata parțială (11% din total) a despăgubirilor solicitate.
Societățile City Insurance SA și Allianz-Țiriac SA au înregistrat creșteri ale numărului de petiții, cu 36,58%, respectiv 22,37%, iar celelalte societăți de asigurare au înregistrat scăderi ale petițiilor. În perioada analizată, Euroins SA (33,62%) şi Astra SA (24,64%) au înregistrat cumulat un procent de 58,26% din numărul total de petiţii adresate ASF.
Situația primelor zece societăți de asigurare 2014, comparație 2013
În sectorul asigurări-reasigurări, cele mai des întâlnite practici frauduloase, incorecte sau abuzive sunt următoarele:
Asigurători
- Neplata în termenele legale/contractuale a despăgubirilor cuvenite persoanelor păgubite/asigurate;
- Deficiențe în aplicarea prevederilor legale în stabilirea valorii maxime a despăgubirii în cazul daunelor totale (RCA);
- Neinformarea în termenul legal a persoanei păgubite cu privire la faptul că dauna suferită de vehiculul în cauză se încadrează într-o situație de daună majoră;
- Netransmiterea ofertei de despăgubire persoanei păgubite în termenul legal;
- Necuprinderea în procesul verbal inițial de constatare a pagubelor a tuturor reperelor avariate în același eveniment;
- Neinformarea completă în momentul contractării asupra existenței unor clauze contractuale în cazul asigurărilor facultative, care pot determina diminuarea despăgubirii sau încadrarea evenimentului produs în categoria excluderilor din asigurare.
Service-uri auto
- Emiterea unor devize de reparație care cuprind tarife orare la manoperă de până la de 5 ori mai mari decât cele practicate de unitățile reparatoare ale mărcii auto respective;
- Montarea de piese after-market sau second-hand pe mașinile reparate și solicitarea, prin devizele de reparație, a costurilor aferente pieselor originale;
- Introducerea de operațiuni suplimentare în devizul de reparații față de nota de constatare a pagubelor;
- Emiterea mai multor devize de reparație de către aceeași unitate service într-un dosar de daună, având un cuantum al reparației din ce în ce mai mare pentru aceleași operațiuni;
- Intervenția în programul în care a fost întocmit devizul, determinând mărirea nejustificată a pagubei;
- Interpunerea între consumator și entitate/ASF în depunerea petițiilor, cu creșterea artificială a valorii de despăgubire, determinând întârzieri și plăți parțiale în defavoarea consumatorului.