România are nevoie de autostrăzi pentru a face un salt în creșterea economică, a afirmat, vineri, președintele Asociației Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA) Vlad Vameșu.
”În acest moment, România are 866 de kilometri de autostradă. Ca să legăm țara prin coridoare principale, avem nevoie de 2.500-3.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Înseamnă că trebuie să construim urgent cel puțin 2.000 de kilometri”, a afirmat Vameșu în cadrul conferinței “Upgrade Romania – Investițiile, motorul de pornire a economiei”, organizate de DCNews.
Alte declarații făcute de președintele ARCA:
• Am propus un Pact Național pentru Autostrăzi la care să adere toți factorii decizionali – autoritățile statului și firmele românești din domeniul infrastructurii rutiere. Un astfel de Pact poate să repună România pe harta marilor investiții și să dezvolte în mod accelerat nivelul de trai al populației. Pactul este asumarea la nivel național a faptului că indiferent de schimbările din zona politică sau administrativă, construcția de autostrăzi nu trebuie să se oprească.
• Construcția de autostrăzi poate absorbi rapid forța de muncă. Suntem acum în fața unui șomaj fără precedent. Istoria ne arată că toate statele care s-au confruntat cu un șomaj masiv au reușit să depășească perioadele de criză cu ajutorul construcțiilor. Considerăm că suntem în fața unei șanse unice, avem un deficit de forță de muncă pe șantiere și românii noștri s-au întors acasă. Hai să-i oprim și să construim România alături de ei.
• ARCA a propus crearea unui fond de dezvoltare a infrastructurii rutiere. Un fond de dezvoltare care să nu fie dependent de bugetul de stat. De fiecare dată am văzut că bugetele pentru infrastructură s-au tăiat, desi noi nu avem autostrăzi. Și aici cred că modelul polonez este unul de urmat – mă refer la un fond care să fie alimentat din mai multe surse, cum ar fi buget de stat, fonduri europene, taxe pe carburanți, rovignetele. În Polonia, acest fond este alimentat de o bancă națională de dezvoltare, care, la rândul ei, emite obligațiuni și ia credite pe termen lung, în principal de la bănci europene și bănci locale, astfel încât finanțarea proiectelor de infrastructură nu se oprește niciodată.
• Este foarte important ca, pentru exercițiul financiar 2021-2027, statul roman să negocieze cât mai bine la Bruxelles pentru obținerea acestor fonduri de infrastructură, astfel încât să dispunem de finanțarea necesară pentru construcția de autostrăzi în următorii zece ani.
În cadrul aceluiași eveniment, premierul Ludovic Orban a afirmat că nu poate spune câți kilometri de autostrada vor fi dați în folosință în acest an, însă vor fi accelerate procedurile pe fiecare tronson de autostrada. ”Vom semna foarte multe contracte în acest an și anul viitor, iar obiectivul nostru este ca toate acestea să se desfășoare în graficul stabilit. Nu există proiecte de investiții unde să avem restanțe în plata situaților de lucrări pentru care s-au emis facturi. Resursele financiare sunt asigurate și ne așteptăm pentru perioada care vine să vină importante resurse europene”, a spus Orban.
Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, a afirmat că se lucrază la digitalizarea totală a procedurilor de achiziții pentru proiectele pe fonduri europene și a promis că vor exista reguli comune pentru toate programele operaționale: evaluare, contractare, monitorizare și implementare. ”Procesul de absorbţie a banilor europeni în România are un parcurs destul de greoi. Vina asta ne aparţine deoarece am pierdut timp preţios de-a lungul timpului şi vorbesc din perspectiva programului de guvernare. (…) Se mai adaugă şi capacitatea de implementare destul de slabă a marilor beneficiari de fonduri şi mă refer la zona proiectelor de infrastructură”, a spus Marcel Boloș.
Comisarul European pentru Transporturi Adina Vălean a spus că România are o mare oportunitate de a folosi banii europeni care vor veni prin Fondul de Redresare – peste 30 de miliarde de euro prin granturi și garanții. În acest context, Guvernul trebuie să depună proiecte la Comisia Europeană până în aprilie 2021. ”Intenţia de a accelera investiţiile este asumată şi susţinută de întreaga societate. Ne dorim să reducem decalajele structurale dintre noi şi alţii”, a spus Adina Vălean.