-1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 5:32
No menu items!

Aproape 40.000 de apeluri la numărul 119, destinat sesizării cazurilor de abuz împotriva copiilor. Ce situaţii au fost semnalate

spot_img

Operatorii care răspund la numărul unic 119 au primit, în trei luni şi jumătate de la operaţionalizarea acestui număr, 39.656 de apeluri care semnalau cazuri de copii aflaţi în situaţii de risc, abuz, neglijare sau diferite forme de exploatare. În câteva zeci de cazuri reclamaţiile vizau copii refugiaţi din Ucraina care veniseră neînsoţiţi sau erau solicitate informaţii pentru asistenţa medicală destinată acestora sau pentru înscrierea la şcoală.

Problemele semnalate de copiii şi adulţii care au sunat la 119 vizează abuzul fizic şi emoţional, abuzul sexual, neglijarea şi cerşetoria.

„171 de apeluri au sesizat situaţii de abuz, neglijare sau exploatare în care au fost implicaţi copii cu dizabilităţi. În 11 dintre situaţii numărul 119 a fost apelat de copii cu dizabilităţi. De asemenea, în perioada 9 martie -12 aprilie 2022, au fost înregistrate 61 de apeluri în limba ucraineană, care vizau diferite situaţii în legătură cu «refugiaţii» minori. Cele mai mule dintre apeluri au făcut referire la situaţia unor copii neînsoţiţi sau apelanţii solicitau informaţii cu privire la servicii medicale sau şcoală pentru copiii ucraineni. Echipele mobile ale DGASPC au efectuat 717 de misiuni de urgenţă în teren, însemnând faptul că tot atâtea situaţii de risc la adresa copiilor au fost soluţionate intervenţie în regim de urgenţă”, conform bilanţului prezentat, marţi, de Departamentul pentru Responsabilitate Socială şi Grupuri Vulnerabile din cadrul Cancelariei primului ministru.

Statisticile arată că peste jumătate dintre situaţiile de abuz, neglijare sau exploatare semnalate s-au petrecut în familie, 4,1% în sistemul de protecţie a copilului, 2,5% în spitale şi 17,7 în alte contexte precum: în spaţiul public, la şcoală, sau în mijloacele de transport.

Întrucât sistemul 119 funcţionează pe o platformă interconectată cu numărul unic pentru apeluri de urgenţă,  15 situaţii a fost realizat transferul automat la numărul de urgenţă 112 deoarece au fost constatate în cadrul convorbirii situaţii de risc iminent la adresa vieţii copilului.

Cele mai multe apeluri au fost înregistrate în Bucureşti, Iaşi şi Prahova.

În ceea ce priveşte vârsta copiilor pentru a căror situaţie a fost apelat numărul unic 119, aceasta este relativ constantă, cu un vârf în jurul vârstei de 14-15 ani.

„De remarcat faptul că numărul de apeluri în care apelanţii sunt copiii înşişi creşte după vârsta de 11 ani”, se arată în raport.

Echipele DGASPC care au intervenit de urgenţă în urma apelurilor au constatat riscuri la adresa vieţii copilului, copii mici lăsaţi singuri acasă, situaţii de urgenţă semnalate de copii, rănirea copilului, exploatare, abuz sexual. În peste 70% dintre aceste situaţii, a fost solicitată intervenţia poliţiei. Patru dintre cazurile semnalate autorităţilor judiciare sunt posibile situaţii de trafic de minori.

Printre cazurile semnalate se numără cel al doi copii, cu vârste 8 şi 4 ani, aflaţi în grija bunicii şi pe care aceasta îi trimitea la cerşit, iar din banii obţinuţi aceasta cumpăra băuturi alcoolice şi ţigări. Minorii nu au fost niciodată înscrişi într-o formă de învăţământ. Echipa mobilă a confirmat aspectele sesizate, stabilindu-se măsura de plasament în regim de urgenţă în beneficiul acestora.

Tot la numărul unic 119 un asistent social din cadrul unei primării a anunţat situaţia a trei copii cu vârstele de 6, 4, respectiv un an, neglijaţi în familie. Mama lor a plecat de acasă, iar tatăl este consumator de băuturi alcoolice şi nu se ocupă corespunzător de creşterea şi educarea copiilor.

La 119 a fost semnalat şi cazul unei mame singure, care trăia la marginea unei păduri într-o casă cu o singură cameră, împreună cu cei trei copii cu vârste de 8 ani, 13 ani, 17 ani.

„Apelul a fost primit din partea unui vecin care a ajutat-o material de-a lungul timpului. Cazul semnalat a fost transmis electronic compartimentului specializat de intervenţie în abuz, neglijare din cadrul DGASPC. Reprezentanţii serviciului specializat au intervenit în teren, cazul fiind preluat de primăria comunei, urmând ca doamna în cauză să beneficieze în scurt timp de o locuinţă socială şi să primească ajutoare de alimente”, precizează sursa citată.

Tot în urma apelurilor la 119, adolescente abuzate sexual sau fizic de către rude sau persoane din comunitate au fost salvate din situaţiile de risc sau de abuz. Nu în ultimul rând, au fost semnalate cazuri de abuz în şcoală:

Numărul unic pentru copii 119 funcţionează la nivelul fiecărui judeţ, în Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului, unde există un birou de operatori call-center, care funcţionează în regim de permanenţă. Peste 100 de specialişti (psihologi, asistenţi sociali) fac parte din echipele mobile de intervenţie, iar apelurile telefonice beneficiază de localizare, identificare şi înregistrare.

                                                                                                                  Adina Silav