Grupul informatic american Apple, care marchează vineri cea de-a 40-a sa aniversare, a contribuit la schimbarea unor aspecte ale vieții moderne, cum ar fi felul în care oamenii utilizează un calculator sau ascultă muzică, inducând în același timp un cult al mărcii.
„Dacă Intel a fost esențial pentru semiconductori și IBM pentru PC-uri, Apple a avut cea mai mare influență asupra celui mai vast ansamblu de aparate electronice destinate publicului larg”, afirmă Tim Bajarin, președinte al societății de analiză Creative Strategy.
Ca multe legende din Silicon Valley, cea a firmei Apple a început într-un garaj, în orașul californian Cupertino, unde societatea a luat naștere oficial, la 1 aprilie 1976. Și ca multe alte nume mari din sectorul tehnologic, fondatorii ei, Steve Jobs, geniu al marketingului, și Steve Wozniak, inventator al calculatorului Apple, au abandonat studiile universitare înainte de a obține diploma, dedicându-se transformării utilizării tehnologiilor informatice.
Cu mult înaintea ecranelor tactile și a aplicațiilor mobile de pe iPhone și iPad, prima mare revoluție a Apple a fost calculatorul Macintosh, lansat în 1984 și care a adus informatica la îndemâna publicului larg. Calculatorul „Mac” se folosea cu un click dat pe iconițele de pe ecran cu un nou accesoriu, mouse-ul, mult mai simplu decât comenzile tastate pe calculatoarele din acea vreme (care utilizau un limbaj aproape de neînțeles pentru cine nu era programator informatic).
„Apple a influențat din plin piața cu Mac, introducând mouse-ul și interfața grafică pentru utilizator”, arată Tim Bajarin.
Au urmat iPod în 2001 care, asociat cu magazinul online iTunes, a jucat un rol major în informatizarea pieței muzicii; iPhone în 2007, care a contribuit semnificativ la transformarea smartphone-ului în aparatul electronic de bază pentru publicul larg; și iPad în 2010, care a inițiat avântul pieței tabletelor.
Apple nu a inventat nici smartphone-ul, nici tableta, nici chiar ceasul conectat, ultima categorie de produse în care s-a lansat anul trecut (Apple Watch). Însă, punând accentul pe estetică, pe ușurința folosirii și funcțiile produselor sale, grupul a creat o mare comunitate de fani, cu atât mai fideli cu cât este greu, odată intrat, să ieși din sistemul său foarte închis.
Frank Gillett, analist la biroul Forrester, menționează „aparatele Apple nu se mulțumesc să funcționeze bine, ele inspiră loialitate. Marca Apple creează pasiuni„.
Apple se numără în prezent printre firmele cu cea mai mare valoare la bursă din lume. Însă drumul până acolo a fost plin de suișuri și coborâșuri. Au fost eșecuri, precum calculatorul „Lisa”, care a precedat Mac-ul, sau agenda personală „Newton”. Istoria firmei a înregistrat și o perioadă nefastă după o criză internă care a dus în 1985 la destituirea lui Steve Jobs, rechemat în 1997 să salveze grupul pe care mulți îl considerau în pragul falimentului.
Acum se prevede un nou sfârșit de epocă, odată cu previziunile de scădere în acest an, pentru prima dată, a vânzărilor de iPhone-uri, principalul motor de creștere al grupului. Mulți analiști spun totuși că Apple este pe cale să evolueze, transformându-se dintr-un producător de aparate superstar într-o societate centrată pe servicii (vânzare de aplicații, de muzică online, plăți, etc.), care ar urma să îi aducă venituri semnificative și regulate.
Apple constituie „o remarcabilă poveste de reinventare”, afirmă Frank Gillett, care se întreabă dacă recentul conflict cu FBI-ul referitor la accesul la conținutul iPhone-ului unuia dintre autorii atentatului de la San Bernardino va face parte din lista de evenimente marcante din istoria grupului.