Angajații români nu mai trebuie să răspundă la telefon după serviciu. După modelul francez, Comisia Europeană vrea să reglementeze la nivelul tuturor statelor membre dreptul la deconectare al angajaților.
Practic, după ce pleacă de la serviciu, salariații, inclusiv cei din România, ar putea să nu mai fie nevoiți să răspundă la telefon, e-mail sau mesaje vocale. Noua directivă urmează să fie prezentată și pusă în dezbatere publică în această toamnă.
Comisia Europeană lucrează la o nouă directivă, care ar urma să stabilească orele de lucru și perioadele de odihnă. În plus, angajații nu vor fi sancționați dacă nu execută diferite sarcini de serviciu după o anumită oră. În schimb, cei care lucrează peste program ar trebui să aibă parte de compensații financiare, sunt de părere parlamentarii.
Cel mai probabil, în toamna acestui an, Comisia va definitiva actul legislativ, care trebuie aprobat de către Parlamentul și Consiliul European, care sunt doi factori decizionali. Este o procedură de durată, iar deputații români cred că este posibil ca o decizie definitivă să fie luată de noul parlament, care va fi ales în iunie anul viitor.
Franța a fost prima țară la nivel european care a reglementat dreptul angajaților de a nu fi conectați non stop la problemele de serviciu. Exemplu francez a fost urmat de state precum Italia, Spania sau Belgia.
Belgienii care lucrează în companii cu peste 20 de persoane își pot opri inclusiv telefoanele de serviciu fără să riște sancțiuni. La noi, patronatele și sindicatele lucrează la un acord privind digitalizarea condițiilor de muncă.
Directiva va reglementa și munca de acasă. Vor fi stipulate ore de pauză și relaxare. Acest tip de activitate le permite companiilor să facă economii, iar banii rămași spun specialiştii în resurse umane, ar putea fi folosiți pentru diferite beneficii acordate salariaţilor.
D.Constantin