Utilizatorul român de Internet este cel mai vulnerabil din Uniunea Europeană la folosirea datelor sale personale de către alte persoane sau entități, potrivit agenției de marketing Perceptum. În 2016, doar 15% din românii care au navigat online au refuzat să-și ofere datele personale pentru a fi folosite în scopuri de publicitate, față de o medie europeană de 80%. Același procent de utilizatori români de Internet au limitat accesul celorlalți la profilul personal sau la conținutul propriu livrat pe rețelele sociale, față de o medie a UE de 40%.
“Analizând cele mai recente statistici oficiale cu privire la utilizatorii de Internet din UE, se poate spune că românii și bulgarii sunt relativ neinteresați de protejarea profilulului lor și a datelor personale. Nu știu exact ce înseamnă cookies și nu prea citesc politica de confidențialitate a platformelor online. Există metode suficiente prin care se pot proteja în fața abuzurilor online, care îi împiedică inclusiv să aibă o experiență reușită de shopping. Asta în condițiile în care comerțul electronic va redefini segmentul de retail în anii următori”, spune Raluca Ghilea, Director Executiv Perceptum.
În UE, șapte din zece utilizatori de Internet, cu vârsta între 16 și 74 de ani, sunt conștienți că prin cookie-uri se expun la abuzuri. În România, doar patru din zece români (38%) sunt la curent cu existența acestor fișiere și cu ce oferă ele deținătorilor de site-uri: un feedback valoros cu privire la preferințele utilizatorilor în materie de cumpărături, surse de informație, vacanțe și altele.
“Un utilizator neinformat înseamnă un utilizator vulnerabil și imprevizibil. Cookie-urile, de pildă, sunt în acest moment punctul central al funcționării eficiente a Internetului și pot oferi o experiență de navigare prietenoasă și adaptată preferințelor și intereselor fiecărui utilizator. Chiar dacă ele pot fi folosite și în scopuri negative, refuzarea sau dezactivarea acestora poate face unele site-uri imposibil de folosit. În plus, există instrumente la îndemâna oricui pentru a se proteja și, totodată, pentru a beneficia de o experiență de navigare plăcută, sigură și responsabilă”, a afirmat Raluca Ghilea.
În 2016, 31% din utilizatorii români de Internet au furnizat informații personale online (media europeană – 71%), în timp ce 24% au citit politicile de confidențialitate ale site-urilor (37% media UE). În România, anul trecut, 70% din cei care au navigat online au făcut-o de pe telefoanele mobile sau de pe smartphone și 26% au făcut-o de pe tabletă.
T.S.