7.1 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024 - 8:44
No menu items!

Analiză: Impactul creșterii taxelor pentru vehiculele electrice din China pe piața UE. Efecte minime pentru România

spot_img

Achizițiile de vehicule electrice importate din China sunt încă la un nivel neglijabil din totalul consumului din UE, dar această problemă este una de actualitate, în contextul tensiunilor comerciale între China și Europa. O analiză publicată de banca Unicredit arată că ponderea cheltuielilor din consumul privat pentru vehicule electrice din China este sub 0,1% din total în majoritatea statelor UE, inclusiv în România și pe cele mai mari trei piețe auto – Germania, Franța și Italia.

La jumătatea lunii mai, președintele SUA Joe Biden a anunțat creșterea de patru ori a taxelor de import în SUA pentru vehiculele electrice (EV) chinezești, până la 100%. Recent, decidenții UE, cum ar fi comisarul pentru comerț Valdis Dombrovskis, au dat semnalul că este probabil ca și UE să majoreze tarifele, dar probabil într-un mod mai puțin pronunțat, de la nivelul actual de 10%.

Termenul limită pentru informarea exportatorilor de vehicule electrice despre constatările preliminare și despre impunerea tarifelelor expiră pe 5 iunie, iar termenul de impunere a tarifele provizorii expiră pe 4 iulie. Atât factorii de decizie politică din SUA, cât și cei din UE s-au plâns în mod repetat de practicile comerciale neloiale ale Chinei, cum ar fi subvențiile guvernamentale masive.

Ideea de bază a majorării tarifelor de import este de a crește prețul EV-urilor chinezești și, prin urmare, de a face mai puțin atractive pentru consumatorii interni.

Importurile de automobile cu motor exclusiv electric, ca procent din cheltuielile consumatorilor privați (2023)

Graficul arată în ce măsură consumatorii din UE ar putea fi afectați și ar putea deveni mai înclinați să cumpere EV-uri din alte țări. Importurile de EV-uri din China apar cu roșu, în totalul importurilor de EV. Aceste cifre de import includ, de asemenea, EV-uri produse în China de companii auto străine.

Alte concluzii ale analizei Unicredit:

  • În pofida creșterii puternice din ultimii ani, achizițiile de vehicule electrice importate din China au fost încă neglijabile în marile majoritate a țărilor UE, deoarece acestea reprezentau, de obicei, mai puțin de 0,1 % din cheltuielile de consum privat, inclusiv pe cele mai mari trei piețe – Germania, Franța și Italia. Doar în Slovenia (2,5%) și Belgia (1,25%), cotele au fost semnificativ mai mari. Cu excepția Sloveniei, importurile de vehicule electrice din restul lumii au depășit cu mult importurile de VE din China. Cu alte cuvinte, impactul pozitiv al unor tarife mai mari asupra producătorilor europeni de automobile, inclusiv asupra concurenților lor din SUA, Coreea de Sud și Japonia, va fi probabil redus.
  • S-ar putea argumenta că majorarea tarifelor este o decizie strategică pentru a semnala că practicile comerciale neloiale nu sunt acceptabile și pentru a preveni o dependență excesivă de vehiculele electrice chinezești, care ar putea apărea în câțiva ani, având în vedere ritmul de creștere puternică.
  • Este dificil de prognozat dacă o astfel de politică va funcționa în beneficiul economic al UE, mai ales din două motive. În primul rând, guvernul chinez a semnalat deja că este pregătit să majoreze tarifele vamale de import pentru mașinile cu motoare mari de la 15% la 25%. În contextul în care mulți constructori auto europeni produc mașini pentru piața chineză direct în China, tarifele nu s-ar aplica în aceste cazuri. În al doilea rând, după cum a subliniat recent cancelarul german Olaf Scholz, importurile de vehicule electrice din China includ, de asemenea, automobile produse în China de companii din UE și din alte țări. Deci, tarifele mai mari ale UE ar putea afecta și companiile auto din afara Chinei.

V. B.