3 C
București
miercuri, 6 noiembrie 2024 - 3:54
No menu items!

Analiză Sursa Zilei. Ce efecte vor avea noile modificări din legislația prețurilor de transfer

spot_img

Ce efecte vor avea noile modificări din legislația prețurilor de transfer

Una dintre cele mai importante modificări ale Codului Fiscal impuse recent se referă la extinderea regulilor de preţuri de transfer şi în domeniul TVA-ului.

În ultimii ani, sindicatele și mai mulți economiști au atras atenția că bugetul României pierde foarte mulți bani, pentru că Guvernul este foarte permisiv cu marile corporații care își transferă profiturile în alte jurisdicții fiscale, prin metoda prețurilor de transfer, asimilabilă cu evaziunea fiscală. Pe de altă parte, investitorii străini și specialiștii în fiscalitate susțin că prețurile de transfer reprezintă o posibilitate legitimă de optimizare fiscală, practicată în toate sistemele cu economie de piață.

Concret, prin prețurile de transfer, companiile multinaționale își reduc artificial profitul brut, pentru a plăti un impozit pe profit mai mic. De exemplu, un produs care are în România un preț de producție de 8.000 de euro și o marjă de profit de 2.000 de euro nu este exportat cu 10.000 de euro, cum ar fi normal, ci cu 8.050 de euro. Astfel, profitul brut, impozabil în România cu 16%, nu este de 2.000 de euro, ci de 50 de euro, iar produsul respectiv este vândut cu 10.000 de euro dintr-un stat cu o taxare mai favorabilă.

Modul în care statul poate să stopeze abuzurile este controlul achizițiilor făcute, în sensul ca acestea să fie făcute la valoarea de piață. Continuând exemplul, dacă firma respectivă își reduce profitul de la 2.000 la 50 de euro prin achiziția de servicii în valoare de 1.950 de euro, dar a căror valoare reală de piață este de 100 euro, atunci ANAF poate sesiza diferența și poate impune o ajustare. De acum, ANAF poate modifica și baza impozabilă pe TVA a tranzacțiilor dintre afiliați.

Impact în industria financiară

Alexander Milcev, partener în societatea de consultanță Ernst & Young România, spune că impactul acestei modificări va fi ”limitat”. ”Noile prevederi permit autorităților fiscale să ajusteze TVA numai în anumite cazuri strict definite. Acele situații apar atunci când beneficiarul sau, după caz, furnizorul nu au un drept complet de deducere a TVA și valoarea tranzacției nu este valoarea de piață. Aceste reguli urmăresc să prevină posibilitatea unor practici comerciale între companii afiliate, care să reducă suma de TVA nerecuperabil de către unul dintre participanții la tranzacție”, a afirmat Milcev.

Zonele de aplicabilitate pentru această modificare urmează să fie în special tranzacțiile între membrii unui grup financiar și domeniul medical, unde multe activități sunt scutite de TVA. De exemplu, atunci când o bancă achiziţionează servicii cu TVA de la o societate afiliată, dacă preţul este mai mic decât valoarea de piaţă, costul cu TVA suportat de bancă este mai mic. Neavând drept integral de deducere, banca nu poate cere rambursarea integrală a sumei de TVA de la stat. Astfel, cu cât suma de TVA achitată către furnizor este mai mică, cu atât costul direct suportat de bancă se reduce, iar TVA plătită către stat va fi mai mică.

Majoritatea contribuabililor nu vor fi afectați de aceste noi reguli, eventualele constestări ale autorităților fiscale referitoare la principiul valorii de piata urmând să se limiteze la ajustările impozitului pe profit. Astfel, noile reguli nu vor avea un semnificativ asupra încasărilor la buget.

Se așteaptă un impact pozitiv asupra bugetului

Alexandru Cristea, partener în Ţuca Zbârcea & Asociaţii TAX, spune că această prevedere este opțională în Directiva Europeană de TVA, iar România a ales să o implementeze. Aceast opțiune a mai fost activată în Bulgaria, Danemarca, Finlanda, Ungaria, Irlanda, Italia, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania sau Suedia.

”Bugetul de stat nu are decât de câştigat din introducerea unei astfel de măsuri pentru că va putea obţine sume suplimentare de TVA din ajustarea preţurilor de transfer la valoarea de piaţă. Noua legislaţie nu favorizează în niciun fel practicarea anumitor preţuri de transfer în ideea diminuării TVA de plată, cu atât mai puţin în cazul categoriilor vizate. Acestea va trebui să aibă dosarele preţurilor de transfer foarte bine puse la punct, din moment ce miza este mai mare”, a declarat Cristea.

Milcev spune că ar fi fost necesară o dezbatere publică reală înainte de această modificare. ”Unele erori sau dificultăți de implementare a măsurilor propuse ar fi ieșit la iveală în cadrul discuțiilor și guvernul ar fi putut să ajungă la o formulă mai bună și eficientă. Acum însă nu ne rămâne decât să vedem ce probleme o să apară în practică și să vedem în consecință la ce modificări ale Codului Fiscal va trebui să apelăm ca să corectăm acele neajunsuri”, a spus Milcev.

În privința pregătirii inspectorilor ANAF pentru noul cadru legal, nu ar trebui să existe surprize. Un inspector fiscal care sesizează o neconformare cu principiul valorii de piață pe partea de impozit pe profit ar putea foarte ușor să calculeze și impactul pe TVA. ”Inspectorii fiscali trebuie sau ar trebui doar să aplice legea. Noile reguli nu sunt complicate, inspectorii vor şti clar cum să le aplice. Diferenţa va consta doar în faptul că pentru unele tranzacţii miza va fi şi valoarea TVA”, a mai spus Cristea.

Vlad Bârleanu