Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) solicită Guvernului suspendarea Ordonanței de Urgență pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului, care a fost adoptată marţi, pe motiv că prejudiciază companiile din domeniu.
„În numele și la sesizarea companiilor membre ce activează în media, publicitate și furnizare de servicii de televiziune prin cablu, Camera de Comerț Americană în România își exprima îngrijorarea cu privire la Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, adoptată în cadrul întâlnirii de Guvern din 27 noiembrie 2012, proiect legislativ ce aduce importante prejudicii acestor industrii și pune sub semnul întrebării funcționalitatea democrației din România”, se precizează într-un comunicat al AmCham România.
Reprezentanții AmCham România contestă această abordare “abuzivă și netransparentă” deoarece niciuna dintre părțile implicate nu a fost consultată, iar proiectul legislativ nu a fost publicat pe pagina de web a Guvernului României. De asemenea, Consilul Concurenței nu a fost consultat cu privire la această Ordonanță și nici Ministerele Justiției și Finanțelor Publice.
Potrivit noilor prevederi, Ordonanța limitează atribuțiile pe care Consiliul Național al Audiovizualului le are în prezent.
Conform OUG, dacă o decizie CNA este contestată în instanță, aplicarea acesteia va fi supendată până la pronunțarea unei hotărâri definitive și irevocabile, aspect care ar conduce la un decalaj între factorul ce a stat la baza sancțiunii și aplicarea acesteia, transformând sancțiunea într-o formalitate fără conținut educativ.
De asemenea, investirea în funcție a membrilor CNA va fi condiționată de majoritatea politică existentă la un moment dat, ceea ce oferă Guvernului posibilitatea de a numi sau revoca membri.
Prevederile OUG afectează și furnizorii de televiziune prin cablu prin introducerea unor criterii discriminatorii în relația cu posturile de televiziune, prin fixarea unor obligații disproporționate și penalități ce pot atinge o proporție de 3% din totalul cifrei de afaceri.
Totodată, OUG încalcă confidențialitatea contractelor dintre agențiile media și clienți, deoarece agențiile nu pot face publice deținătorilor de trusturi media contractele încheiate cu anumiți clienți, întrucât acestea nu cuprind doar condițiile de achiziție a spațiului publicitar, ele vizând un pachet de servicii integrat, precum și retribuția aferentă. Aceste aspecte sunt cuprinse în politica de confidențialitate între părțile contractuale și nu se află în interesele de afaceri ale unei terțe părți, așa cum sunt trusturile media. C.I.