Procentul de angajabilitate pentru absolvenții școlilor profesionale formați în colaborare cu firmele germane a fost de 90% pentru prima generație, a anunțat Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK).
În septembrie 2013, 15 companii cu capital german, în principal producători de componente auto, s-au angajat să formeze, printr-o colaborare școală-companie, în învățământul profesional de stat, 213 elevi cu vârste de 15-16 ani.
Acest model presupune că, timp de doi ani, elevii urmează cursurile teoretice în meserii din domeniul tehnic – electromecanică, operator, sculer matrițer – și aplică la companiile partenere ceea ce au învățat la clasă. Companiile se implică aactiv în pregătirea și formarea elevilor. În primul an de studiu, ponderea de practică este de maxim 60%, iar în al doilea an de maxim 75%. După ce câștigă suficientă experiență, elevii se implică efectiv în procesul de producție.
După doi ani, în vara anului 2015, 188 din cei 213 elevi au terminat școala profesională, obținând o diplomă de calificare. Dintre aceștia, aproximativ 170 sunt angajați în cele 15 companii în care s-au pregătit.
”Vorbim de un procent de angajabilitate de 90%. Sunt tineri de 17-18 ani care au un loc de muncă asigurat și de care angajatorii sunt foarte mulțumiți, pentru că au dobândit de la începutul formării competențele necesare pentru a deveni operativi încă din prima lor zi de muncă. Există companii germane care au format și angajat chiar și 60 de elevi. Credem că învățământul profesional începe să aibă rezultate palpabile”, a declarat Sebastian Metz (foto), directorul general al AHK România.
Companiile contribuie la dotarea laboratoarelor și atelierelor din școală, susțin financiar elevii pe întreaga perioadă a școlarizării, organizează și îndrumă desfășurarea practicii de specialitate în incinta fiecărei companii și, în cele mai multe cazuri, angajează elevii după terminarea studiilor.
Absolvenții acestor școli profesionale sunt pregătiți la nivelul cerințelor companiei, iar preluarea absolvenților este condiționată de rezultatele acestora.
AHK susține că dezvoltarea acestui sistem de formare profesională depinde de câteva elemente: actualizarea curriculei cu alte calificări, formarea continuă a profesorilor, examene de absolvire și certificare mai riguroase, dotarea școlilor, gradul de informare pentru populație, adaptarea continuă la cerințele pieței și controlul companiilor implicate.