4.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 18:05
No menu items!

A doua rectificare bugetară din 2022: Cine câștigă şi cine pierde bani

spot_img

Veniturile statului cresc cu 500 de milioane de lei, la fel şi cheltuielile, potrivit proiectului celei de-a doua rectificări bugetare din acest an, publicată marţi seara de Ministerul Finanţelor. Astfel, deficitul bugetar rămâne la 80 mld. lei, adică 6% din PIB. Printre cei care primesc bani la rectificarea bugetară se numără Ministerele Finanţelor, Muncii, Agriculturii. Printre „pierzători” se numără Fondurile Europene, Sănătatea, Transporturile.

Ministerul Finanțelor propune la a doua rectificare bugetară suplimentarea bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale de stat cu suma de 1,63 miliarde lei, deși solicitările instituțiilor au însumat 8,13 miliarde lei,

Conform documentelor consultate de SURSA ZILEI, cele mai multe fonduri suplimentare vor merge la Ministerul Muncii (+1,5 miliarde) și la Ministerul Finanțelor (acțiuni generale) care va beneficia de 6,8 miliarde lei în plus.

Potrivit propunerilor MF, doar 7 ministere primesc mai mulți bani. Iar, 14 ministere pierd bani la rectificare, în frunte cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, al cărui buget va scădea cu 3,8 miliarde lei, deși solicitase o suplimentare de un miliard.

Ministerul Sănătății va avea și el un buget mai mic cu 1,2 miliarde lei.

De asemenea, Mediul, Dezvoltarea și Sportul, ministere conduse de demnitari ai formațiunii maghiare, vor avea bugetele reduse la rectificare.

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, autoritate care a depus cea mai mare solicitare de fonduri dintre toate instituțiile, în valoare de 2,2 miliarde de lei, nu numai că nu va primi suma cerută, ci îi va fi diminuat bugetul cu 3 milioane de lei.

Administrația Prezidențială va primi în plus peste 11 milioane de lei, în timp ce bugetul Senatului și Camerei Deputaților se vor reduce, în total, cu peste 11,5 milioane de lei.

În zona serviciilor de informații, SIE și SPP primesc fonduri suplimentare, în timp ce bugetele SRI și STS vor fi reduse.

Ministerele care primesc bani în plus la rectificare:

Ministerul Afacerilor Externe: + 71,8 milioane

Ministerul Finanțelor: + 334 milioane

Ministerul Justiției: + 90 milioane

Ministerul Agriculturii: + 376 milioane

Ministerul Muncii: + 1,5 miliarde

Ministerul Public: + 21 milioane

Ministerul Economiei: + 103 milioane

Administrația Prezidențială: + 11,6 milioane

Consiliul Concurenței: + 59.000

CNSAS: + 9.000

CNA: + 1.000

SRR: + 12 milioane

SRTV: + 12 milioane

Ministerul Finanțelor (Acțiuni generale): +6,8 miliarde lei

Cine pierde la rectificare:

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: – 3,8 miliarde

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului: – 3 milioane

Ministerul Cercetării și Digitalizării: – 195,9 milioane

Ministerul Familiei: – 109,7 milioane

Ministerul Dezvoltării: – 76,4 milioane

MApN: – 25,3 milioane

MAI: – 383 milioane / ceruse + 182 milioane

Ministerul Tineretului și Sportului: – 2,9 milioane

Ministerul Mediului: – 538 milioane

Ministerul Transporturilor: – 514 milioane

Ministerul Educației: – 80 milioane

Ministerul Sănătății: – 1,2 miliarde

Ministerul Culturii: – 24,5 milioane

Ministerul Energiei: – 327 milioane

Secretariatul General al Guvernului: – 90,8 milioane

Agenția Națională de Integritate: – 1,5 milioane

Academia Română: – 22,6 milioane

ANSVSA: – 52,3 milioane

Institutul Cultural Român: – 3,7 milioane

Agerpres: – 242.000

CSM: – 38,8 milioane

AEP: – 1 milion

Senatul: – 4,7 milioane

Camera Deputaților: – 11,1 milioane

ÎCCJ: – 4,6 milioane

Consiliul Legislativ: – 100.000

Curtea de Conturi: – 38,7 milioane

Avocatul Poporului: -250.000

Bugetele serviciilor de informații se vor modifica astfel:

SRI: – 15,5 milioane

SIE: + 6,1 milioane

SPP: + 20,3 milioane

STS: – 85,6 milioane

În nota de fundamentare a proiectului se arată că, prin promovarea celei de-a doua rectificări a bugetului de stat pe anul 2022 se pot rezolva, în principal, următoarele probleme:

-alocarea de fonduri suplimentare pentru asigurarea cu prioritate a cheltuielilor obligatorii;

-asigurarea fondurilor pentru desfășurarea activității unităților administrativteritoriale;

-asigurarea fondurilor în vederea desfășurării normale a activității unor ordonatori principali de credite până la finele anului;

-alocarea de sume ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat pentru asigurarea drepturilor de asistență socială;

-asigurarea fondurilor necesare finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României;

-asigurarea fondurilor necesare finanțării cheltuielilor cu bursele acordate elevilor din unitățile de învățământ special și de masă;

-asigurarea fondurilor necesare finanțării cheltuielilor de funcționare ale căminelor pentru persoane vârstnice;

-asigurarea fondurilor necesare finanţării drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav;

-asigurarea fondurilor necesare finanțării serviciilor sociale din sistemul de protecție a copilului şi a măsurilor de protecție de tip centre de zi şi centre rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap;

– asigurarea instruirii personalului de specialitate din Ucraina pe linia acordării primului ajutor calificat, pe perioada valabilității Acordului de management al execuției privind proiectul de fond fiduciar pentru răspunsul la pandemie în sprijinul Ucrainei PRTF B/10, încheiat la data de 24 octombrie 2022 între Organizația Tratatului Atlanticului de Nord prin Divizia de Operațiuni și Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență;

-acordarea unui ajutor de stat producătorilor agricoli care au înființat culturi în toamna anului 2021 și au fost afectate de seceta pedologică;

-alocarea de fonduri pentru derularea Programului Național de Dezvoltare Locală și a Programului de interes public și social derulat prin Compania Națională de Investiții;

-corelarea planificării bugetare cu evoluția prognozată a indicatorilor macroeconomici și cu execuția bugetară pe primele nouă luni ale anului;

– crearea cadrului legal pentru efectuarea de redistribuiri de credite în cadrul anumitor naturi de cheltuieli în vederea bunei desfășurări a activității ordonatorilor principali de credite.

                                                                                                                  Adina Silav