Marți a avut loc la Bruxelles lansarea Grupului la nivel înalt GEAR 2030 pentru industria auto, din care fac parte reprezentanţi ai asociaţiilor europene din industria auto și reprezentanţi la nivel înalt din 12 state membre ale UE: Marea Britanie, Germania, Franţa, Cehia, Italia, Polonia, Slovacia, România, Spania, Belgia, Olanda și Suedia.
România a fost reprezentată de Sorana Baciu, secretar de stat în Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.
Evenimentul a fost organizat la inițiativa comisarului european pentru piață internă, industrie antreprenoriat şi IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska. Au mai fost prezenți comisarul pentru Economie dgitală şi societate digitală, Guenther Oettinger, Comisarul pentru politici climatice şi energie, Miguel Arias Cańete, comisarul pentru transport, Violeta Bulc şi comisarul pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale, competenţe şi mobilitatea forţei de muncă, Marianne Thyssen.
În intervenția sa, Sorana Baciu a subliniat faptul că industria auto este un sector cheie pentru competitivitatea României şi o sursă principală de creştere economică. Această ramură oferă peste 200.000 locuri de muncă la nivel naţional, ponderea ei, în volumul exporturilor pe primele nouă luni din 2015, a fost de 14% iar în PIB-ul naţional de 12%, în 2014.
Referitor la competitivitatea industriei auto din România, Sorana Baciu a afirmat că aceasta va depinde în mare măsură de capacitatea de adaptare proceselor tehnologice şi a modelelor de afaceri la noile provocări din domeniu. În acest context, a fost prezentat potențialul pe care îl are România în domeniul programării şi procesării datelor în acest domeniu, capacitatea de cercetare şi tradiţia în fabricaţia de autovehicule şi subansamble.
”Îmbunătățirea productivităţii şi respectarea standardelor de calitate din sectorul auto sunt factori cheie pentru integrarea producătorilor de componente şi subansamble auto în lanţurile valorice globale. Industria auto va trebui să colaboreze cu alte sectoare industriale în procesul de tranziţie către vehicule conectate şi autonome. În acest sens, oficialul MECRMA a semnalat necesitatea adoptării unui cadru de reglementare adecvat care să permită integrarea vehiculelor automate şi conectate pe piaţă”, potrivit unui comunicat al Ministerului.
GEAR 2030 susţine importanţa competitivităţii industriei pentru creşterea economică, în contextul în care industria auto va trebui să se adapteze la provocările pe care le aduce globalizarea, noile modele de mobilitate, transformarea digitală să răspundă aşteptărilor consumatorilor.
GEAR 2030 va aborda pe durata mandatului său de doi ani, provocările cu care se confruntă industria auto, având în vedere trei teme majore: integrarea industriei auto europene la nivel global în lanţurile valorice, dezvoltarea vehiculelor autonome și conectate precum şi comeț, armonizare internaţională şi competitivitate globală. Obiectivele centrale ale GEAR 2030 vizează cu precădere, în următoarea decadă, trecerea la vehicule autonome şi conectate.
V.B.