11.1 C
București
luni, 4 noiembrie 2024 - 20:05
No menu items!

„Băieții deștepți” de la Softrans s-au abonat la robinetul subvențiilor pe calea ferată

spot_img

Direcția Feroviară din Ministerul Transporturilor a făcut rost de subvenție de la bugetul de stat pentru Softrans

softronic-tren

Pe final de an, Direcția Feroviară din Ministerul Transporturilor, condusă de Claudiu Dumitrescu, are grjă să bată încă un cui în coșciugul falimentului companiei CFR Călători.

Dacă operatorul național de transport feroviar de călători primește aproximativ 55% din necesarul subvenţiei pentru transportul feroviar de călători, operatorul privat Softrans, plimbă goale patru trenuri pe zi, pe o distanță de 30 km, între două localități din Valea Jiului și ar putea încasa o subvenție anuală de aproximativ 1 milion de euro, care înseamnă 85% din necesar.

Conform unui act adițional la contractul de servicii publice pentru perioada 2012-2015, operatorul feroviar Softrans figurează cu o subvenție în valoare de aproximativ 352.000 de lei/lună pentru secția interoperabilă Strehaia-Motru.

Direcția Feroviară din Ministerul Transporturilor încalcă regulamentul european 1370. Nu s-a organizat licitație pentru această linie interoperabilă subvenționată, procedura a avut loc prin încredințare directă. În timp ce contractele de servicii publice pentru subvenții în transportul feroviar de călători sunt deja stabilite, semnate, până în sfârșitul anului 2015, conducerea Direcției Feroviară a atribuit firmei Softrans un contract, fără licitație, pentru activitatea de transport feroviar de călători subvenționat, cu aproximativ 80.000 de euro/lună. Nicăieri în Europa, pe o piață reglementată, nu apare un alt operator fără organizarea unei licitații. Actul adițional la contractul contractul de servicii publice pentru perioada 2012-2015 va fi discutat în următoarea ședință de Guvern.

 specialiști din industria feroviară

Doar dacă va fi aprobat în ședința de guvern, actul adițional se transformă în proiect de hotărâre și devine hotărâre de guvern la contractul respectiv, adică se aplică.

Conform anexei la contractul de servicii publice, costul prestațiilor pentru secția interoperabilă Strehaia-Motru este de 410.000 de lei/lunar, din care Softrans a stabilit nivelul de venituri proprii de 63.000 de lei.

Dacă tot încasează subvenție de la stat, Softrans cumpără „mascat” propriile rame produse de firma Softronic.

Noua firma care ar putea încasa subvenția de 1 milion de euro de la stat poate să folosească apoi banii la achiziţia ramelor electrice pentru transportul de călători cu trenurile Softrans, ramele Hyperion. Numai că ramele sunt cumpărate de la propria firmă, Softronic, care nu a reușit să vândă direct, ramele Hyperion, companiei CFR Călători.

 specialiști din industria feroviară

De altfel, în contractul de servicii publice pentru transportul de călători, semnat de Softransul cu statul, autoritățile au prevăzut și dedicația pentru ramele electrice ale firmei. Actul oficial prevede că operatorul Softrans va utiliza rame electrice tip Hyperion, nu altele. Adică ramele propriei firme.

Softrans utilizează rame electrice produse de Softronic. Firma Softronic, cu sediul în Craiova, este administrată de Ionel Ghiță, Ion Gârniță, Augustin Popescu și Oana-Adriana Miulescu.