5.2 C
București
marți, 3 decembrie 2024 - 19:28
No menu items!

„Centenarul Marii Uniri”, pregătit cu personal de la firme de pază, mobilă sau salon de coafură, angajați la Ministerul Culturii, în vremea lui Lucian Romașcanu. DOCUMENT. FOTOGALERIE

spot_img

Ministerul Culturii a angajat, în mandatul lui Lucian Romașcanu, pentru amplul proiect „Centenarul Marii Uniri – România 100”, consilieri provenind de la firme de pază, construcții, mobilă, fierărie și chiar de la un salon de coafură.

Actulul ministru, George Ivașcu, a făcut curățenie în Departamentul Identinate Națională, unde a găsit haos. Sursa Zilei a intrat în posesia listei cu 21 de cosilieri aduși la acest departament prin detașare, de la diferite firme din București și din țară.

Ovidiu Dumitru – asociat al Protector Guard Star SRL, din sectorul 1 al Capitalei, împreună cu mama sa, Maria Dumitru. Protector Guard Star asigura paza, în 2017, la Parcul Florilor din Călărași, printr-un contract cu Primăria Călărași – Direcția Tehnică, în valoare de 69.696 de lei – achiziție directă.

În perioada martie 2015-februarie 2018, a avut zeci de contracte cu atribuire directă, atât cu Consiliul Județean Călărași / Direcția Județeană de Administare a Domeniului Public, cât și cu instituții subordnate Primăriei (Direcția pentru Asistență Socială/ Serviciul Public pentru gestionarea câinilor fără stăpân/Serviciul Public Spații Verzi etc.).

A mai deținut societatea Protector Guard SRL București până în primăvara lui 2015, când Tribunalul București a admis falimentul acesteia. Firma acumulase datorii de 4.616.577 lei și nu mai deținea licență de funcționare ca societate de pază.

Ștefan Iordache, fost patron al firmei Risk Consprotect, de la care este detașat la Ministerul Culturii, în calitate de consilier la Serviciul Proiecte și Acțiuni Aniversare.

Robert Ionuț Cojocaru, de la firma Ferocasnic din Moinești, ce are ca obiect de activitate comerțul cu mobilă și articole de menaj și fierărie.

Elena Oprea, angajată la firma de construcții Miro Best Construct.

Cătălin Ștefan Popa, angajat al SAB Motors 2002, un service auto din sectorul 6 al Capitalei.

Costel Oprea, copatronul firmei Som&Com Public Prest SRL, care a executat materiale promoționale pentru PSD Arad în campania electorală din 2016 pentru alegerile parlamentare.

Pavel Codreanu, de la firma Minimed Solutions SRL, ce are ca obiect de activitate „comerț cu amănuntul altfel efectuat în afara magazinelor, standurilor, chioșcurilor și piețelor”. Firma aparține fostului consilier general PSD, la Primăria Capitalei, Mihai Peptan, pentru care Agenția Națională de Integritate a cerut excluderea din Consiliul General, fiind în stare de incompatibilitate, după ce firma sa a încheiat 33 de contracte în valoare de 438.030,39 lei cu spitalele aflate în subordinea Administraţiei Spitalelor şi Serviciilor Medicale Bucureşti.

Sergiu Mărăcineanu, provenit de la un salon de coafură din București, Paul Studio, deținut de Paul Bălăneanu.

Loredana Pricop, angajată la Morem Group SRL, firmă care se ocupă de fabricarea de mobilă și tapițerie.

Elena Mirică, de la MS Idealo SRL, firmă din Giurgiu care are ca obiect de activitate „comerțul cu amănuntul al articolelor și aparatelor electrocasnice, în magazine specializate”. Firma aparține lui Marian Ștefan Bejgu, soțul unei angajate la ANCOM, Mirela Rodica Bejgu.

Diana Maria Stîrlea (fost consilier la Cancelaria Premierului Dacian Cioloș / ultima declarație de avere depusă pe 16 noiembrie 2016 ) – transferată de la Comunicator Media SRL, acționar Alexandru Lupu. Fost reporter Prima TV, Ziarul Curentul, Agerpres; în septembrie 2017 – admis UNArte, cu media 6.49 – Istoria și Teoria Artei.  

Ministrul George Ivașcu a dispus încetarea detașărilor față de cei care nu au niciun fel de competență în legătură cu activitatea departamentului, încercând astfel să-l profesionalizeze.


Neregulile constatate în urma evaluării dispuse de ministrul George Ivașcu:

  • Activitatea desfășurată până în prezent nu a avut un concept unitar, cu principii, teme și acțiuni bine definite, astfel că, până în prezent, nu se poate definitiva o listă finală a proiectelor finanțabile. În consecință, nu a putut fi elaborat un calendar al tuturor acțiunilor dedicate Centenarului Marii Uniri, indiferent de natura lor și de organizator.
  • La nivelul structurii organizatorice din cadrul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale desemnată responsabilă cu implementarea proiectelor de celebrare a Centenarului Marii Uniri, nu a fost identificată, la momentul preluării mandatului actualului Guvern, existența unei viziuni unitare în legătură cu principalele acțiuni care trebuie demarate și finanțate de către statul român pentru aniversarea acestui eveniment excepțional din istoria românilor. 
  • După patru ani de la adoptarea primului act normativ dedictat în această materie şi după doi ani de la înfiinţarea primei structuri administrative în cadrul administraţiei publice centrale (Departamentul CENTENAR), tot ceea ce s-a putut constata a fost inexistența unei concepții strategice a activității Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale în legătură cu celebrarea Centenarului Marii Uniri. 
  • La preluarea mandatului s-a identificat un tabel cu 2.042 de idei de proiecte, totalizând 150.000.000 lei, depuse în perioada mai 2016 – decembrie 2017. Din păcate, s-a constat ca majoritatea proiectelor erau insuficient fundamentate, argumentate conceptual și financiar, nesusținute de fișe tehnice aferente, corecte, profesionist efectuate.
  • Aceste fişe tehnice au fost solicitate de abia la preluarea actualului mandat, deci cu mare întârziere.
  • La nivelul resurselor umane s-au constatat deficiențe importante referitoare la specificul și nivelul de profesionalizare a angajaților din organigrama fostului Departament CENTENAR din cadrul Secretariatului General al Guvernului, preluat de către Ministerul Culturii și Identității Naționale sub denumirea de Departamentul Identitate Națională. Aproape toți salariații departamentului au fost angajați, pe termen determinat, prin detașare de la diverse entități, la Ministerului Culturii și Identității Naționale. Din această cauză capacitatea operaţională a Departamentului Identitate Naţională a fost limitată și neporofesională.

Raluca Dan
Andi Topală